Inklusion
Sådan arbejder vi med inklusion
Lyngby-Taarbæk Kommune arbejder målrettet for at flere børn skal blive i de offentlige børnehaver og skoler.
I kommunen arbejder forskellige faggrupper for at give børn det bedste tilbud. Det er for eksempel lærere, pædagoger, talehørelærer, socialrådgivere eller andre, der professionelt beskæftiger sig med børn. Alle arbejder ud fra en inklusionsstrategi, der er defineret og besluttet af politikerne.
Hjælp til børn i vanskeligheder
Et barn i vanskeligheder skal have hjælp. Hjælpen skal komme så tidligt som muligt, den skal være helhedsorienteret, gå på tværs af faggrupperne i kommunen, og endelig skal den tage udgangspunkt i barnets egne ressourcer.
Kommunen arbejder med inklusion mange steder og under mange forhold. For at skabe sammenhæng på tværs af områder og for at sikre et højt kvalitetsniveau bruger de forskellige faggrupper de samme metoder.
Hele 0 til 18 års-området arbejder med SAL (systemisk analyse af læringsmiljøer ), BUT (Børn og Unge på Tværs) og konkrete handleplaner for skole- og dagtilbudsområderne.