Gå til hovedindhold
MENU
MENU
Du er her:

MitID

Du skal bruge MitID eller NemID til offentlige og private selvbetjeningsløsninger.

MitID afløser NemID i løbet af 2021 og 2022 og vil fremover være det digitale ID, du skal bruge, når du fx skal se din digitale post på borger.dk, betale regninger i din netbank eller rette årsopgørelsen på skat.dk.

Du vil få besked, når det er din tur til at oprette og overgå til MitID.

Du får besked via din net- eller mobilbank. Har du ikke net- eller mobilbank, får du besked via Digital Post.

Spørgsmål og svar på MitID

  • Hvad er MitID

    MitID er et digitalt ID, som du skal bruge til at logge ind på offentlige og privat selvbetjeningsløsninger. Fx når du skal se din digitale post på borger.dk, betale regninger i din netbank eller rette årsopgørelsen på skat.dk.

    MitID vil i løbet af 2021 og 2022 afløse NemID. MitID kan bruges til alt det, som du plejer at bruge din NemID til.

    MitID består af:

    • et personligt bruger-id
    • en adgangskode
    • MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

    Når du logger på, taster du først dit bruger-id og din adgangskode, og derefter skal du godkende i din MitID app eller indtaste koden fra din MitID kodeviser eller kodeoplæser.

    Dit bruger-id og adgangskode er noget, du selv vælger og skal lære udenad. 

    Det vil være muligt for brugere fra 13 år at få et MitID (tidligst i 2022)

    Læs mere på MitID.dk

  • Hvordan får jeg MitID?

    Du får MitID via din net- eller mobilbank

    Du skal have MitID igennem din bank. Når det er din tur til at få MitID, vil du få besked, når du logger ind i din net- eller mobilbank. 

    Der kan godt gå lidt tid, før du modtager beskeden i din net- eller mobilbank, da MitID indfases i løbet af 2021 og 2022. Du skal ikke foretage dig noget før da. Har du brug for hjælp, skal du tage kontakt til din bank.
     

    Hvis du ikke har net- eller mobilbank

    Hvis du hverken har net- eller mobilbank, får du besked via Digital Post, når du det er din tur til at få MitID. Herefter kan du få MitID via hjemmesiden:

    MitID.dk

    Hvis du ikke kan få MitID via netbank eller MitID.dk

    Hvis du hverken kan få MitID via netbanken eller via MitID.dk, kan du få MitID i Borgerservice. Du får besked i Digital Post, når du skal kontakte Borgerservice.

    Husk at booke tid før dit besøg.

    Bestil tid i Borgerservice

  • Kan jeg smide min Nemid væk, når jeg har fået MitID?

    Nej, selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID indtil videre, dvs. dit nøglekort eller din nøgleapp.

    Det skal du, fordi der i en overgangsperiode vil være steder og situationer, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset.

    Du får besked, når du ikke længere skal bruge NemID – enten af din bank eller via Digital Post. 

  • Kan jeg få hjælp til at oprette MitID?

    Du kan få hjælp på MitIDs hjemmeside eller ved at ringe til MitID support på tlf.: 33 98 00 10.

    MitID har lavet flere forskellige vejledninger, hvor du kan få hjælp. Du kan finde vejledningerne her.

    Du kan også booke en tid i Borgerservice.

    Her skal du huske at medbringe:

    • smartphone eller tablet
    • NemID nøglekort eller nøgleapp

    Book tid i Borgerservice

  • Har du glemt dit bruger-ID, din PIN kode eller adgangskode?

    Bruger-ID

    Sådan får du oplyst dit bruger-ID. 

    PIN-kode eller adgangskode 

    Hvis du har glemt din PIN-kode eller adgangskode, så kontakt MitID support.

    Kontakt MitID support på +45 33 98 00 10 eller skriv til os.

    Åbningstider  
    - Mandag til fredag kl. 8.00-20.00.  
    - Lørdag, søndag og helligdage kl. 10.00-16.00.