Gå til hovedindhold
Du er her:

MitID

Du skal bruge MitID til offentlige og private selvbetjeningsløsninger.

MitID har i løbet af 2022 afløst NemID og vil fremover være det digitale ID, du skal bruge, når du fx skal se din digitale post på borger.dk, betale regninger i din netbank eller rette årsopgørelsen på skat.dk.

Enkelte steder vil du stadigvæk skulle bruge din NemId, men planen er at NemId udfases helt 30.6.2023

Spørgsmål og svar på MitID

  • Hvad er MitID

    MitID er et digitalt ID, som du skal bruge til at logge ind på offentlige og privat selvbetjeningsløsninger. Fx når du skal se din digitale post på borger.dk, betale regninger i din netbank eller rette årsopgørelsen på skat.dk.

    MitID vil i løbet af 2021 og 2022 afløse NemID. MitID kan bruges til alt det, som du plejer at bruge din NemID til.

    MitID består af:

    • et personligt bruger-id
    • en adgangskode
    • MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.

    Når du logger på, taster du først dit bruger-id og din adgangskode, og derefter skal du godkende i din MitID app eller indtaste koden fra din MitID kodeviser eller kodeoplæser.

    Dit bruger-id og adgangskode er noget, du selv vælger og skal lære udenad. 

    Det vil være muligt for brugere fra 13 år at få et MitID 

    Læs mere på MitID.dk

  • Hvordan får jeg MitID?

    Der er forskellige måder at få MitID på. Men fælles er, at du skal bekræfte, hvem du er – så ingen andre kan udgive sig for at være dig. Du skal også vælge et bruger-ID - og beslutte, hvordan du vil bruge MitID, fx med MitID app eller -kodeviser.

    Du kan læse mere om hvordan du får MitID på MitIDs hjemmeside.

    Hvis du har brug for hjælp i Borgerservice, så skal du huske at booke tid før dit besøg.

    Bestil tid i Borgerservice

  • Kan jeg smide min Nemid væk, når jeg har fået MitID?

    Nej, selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID indtil videre, dvs. dit nøglekort eller din nøgleapp.

    Det skal du, fordi der i en overgangsperiode vil være steder og situationer, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil NemID er endeligt udfaset.

    Du får besked, når du ikke længere skal bruge NemID – enten af din bank eller via Digital Post. 

  • Kan jeg få hjælp til at oprette MitID?

    Du kan få hjælp på MitIDs hjemmeside eller ved at ringe til MitID support på tlf.: 33 98 00 10.

    MitID har lavet flere forskellige vejledninger, hvor du kan få hjælp. Du kan finde vejledningerne her.

    Du kan også booke en tid i Borgerservice.

    Her skal du huske at medbringe:

    • smartphone eller tablet
    • Gyldig legitimation

    Book tid i Borgerservice

  • Har du glemt dit bruger-ID, din PIN kode eller adgangskode?

    Bruger-ID

    Sådan får du oplyst dit bruger-ID. 

    PIN-kode eller adgangskode 

    Hvis du har glemt din PIN-kode eller adgangskode, så kontakt MitID support.

    Kontakt MitID support på +45 33 98 00 10 eller skriv til os.

    Åbningstider  
    - Mandag til fredag kl. 8.00-20.00.  
    - Lørdag, søndag og helligdage kl. 10.00-16.00.