Rådgivning og vejledning til børn, unge og familier

Hvis man som barn, ung eller forælder har det lidt svært, kan man få råd og vejledning i Center for Social Indsats.

Hvis man som barn, ung eller forælder har det lidt svært kan man henvende sig i Center for Social Indsats for at blive sat i kontakt med en sagsbehandler, som kan give råd og vejledning om forskellige udfordringer.

• Hvad man kan få råd og vejledning om

Det er dig, som bestemmer, hvad der skal tales om. Du kan henvende dig om lige netop det, som du synes er svært.

Det kan for eksempel være:

• Krise i forbindelse med skilsmisse, dødsfald eller sygdom
    • Bekymring for dit barns trivsel og udvikling
    • Konflikter og skænderier i familien
    • Skole, kammerater eller mobning
  • Hvad der sker, når du kontakter Center for Social Indsats for råd og vejledning

En rådgiver tager en snak med dig om udfordringen og rådgiver og vejleder dig ud fra det. Hvis du har brug for yderligere rådgivning, hjælpes du videre til det rigtige sted.

• Anonym henvendelse

Man kan være anonym, hvis man ønsker det.

• Hvordan man kan henvende sig

Der er tre måder at tage kontakt på:

1. Forældre, samt børn og unge mellem 0-18 år: Du kan tage kontakt ved at ringe til hovednummeret i Center for Social Indsats og bede om at tale med Åben Rådgivning.
    2. Forældre og børn mellem 0-14 år: Du kan tage kontakt til distriktsrådgiveren på skolen eller i dagtilbuddet. Rådgiveren har sin faste gang på skolen. Få kontaktoplysninger på rådgiveren fra din skole eller dit dagtilbud.
    3. Unge mellem 15-17 år: Du kan møde fysisk op i Administrationsbygningen, Toftebæksvej 12, 2. sal og anmode om at komme til at tale med en rådgiver fra Unge Indgang.

Hovednummeret til Center for Social Indsats: 4597 3336. Bed om at tale med Åben Rådgivning.

Du kan ringe indenfor kommunens almindelige åbningstid, som er:

• mandag-onsdag kl. 9.30-15.00
    • torsdag kl. 9.30-16.30
    • fredag kl. 9.30-13.00
  • Åben og anonym rådgivning for børn, unge og forældre

I Lyngby-Taarbæk Kommune tilbyder vi gratis og anonym rådgivning til forældre, samt børn og unge under 18 år, der bor i kommunen. Rådgivningen gives af et team af medarbejdere i vores Indgange, eller af en af de distriktsrådgivere, der er tilknyttet kommunens skoler og dagtilbud.

Du kan få 1-3 samtaler. Hvis det viser sig, at du har brug for yderligere rådgivning eller behandling, hjælper vi dig videre til det rigtige sted.

• Headspace

Headspace er et gratis rådgivningstilbud til børn og unge i alderen 12-25 år. Her er ingen problemer for store eller små, og du kan tale om alt fra selvværd, uddannelsestvivl og angst til destruktive tanker, præstationspres og kærestesorger. Alt foregår på unges præmisser, og alle unge kan være fuldstændigt anonyme, hvis de ønsker det.