Du er her:

Cykelløb for de yngste: Kids Tour kommer til Lyngby

Spænd cykelhjelmen og sus afsted på cyklen, når Danmarks største cykelløb for børn kommer til Lyngby lørdag den 20. august.

Kids Tour 2022_01.jpg

Kids Tour er for børn i alderen 3-10 år, som har lyst til en dag hvor de skal træde i pedalerne og mærke cykelglæden sammen med andre. Der er forskellige distancer og starttider for børnene alt efter alder, og det vil være muligt for forældre at løbe med de mindre børn rundt på ruten. Udover cykelløbet vil der hele dagen være aktiviteter og underholdning på pladsen. Besøg fx trafiklegepladsen og få et personligt cykelkørekort, lav din egen sunde snack, gå på opdagelse i udelaboratoriet, lær om førstehjælp i førstehjælpsskolen, prøv de sjove aktivitetsbaner og meget mere.

Arrangementet afholdes på Dyrehavegårds jorde, det grønne område ved Novozymes. 18 byer er på skift hen over sommeren vært for Kids Tour. I Lyngby arrangeres Kids Tour af Lyngby-Taarbæk Kommune i samarbejde med Børneulykkesfonden, Momentcph, Novozymes og LIFE Campus. Sammen byder de på en dag med cykelsjov og aktiviteter for hele familien.

Hos Novozymes er man glade for at bidrage til arrangementet. "Med vores åbne miljø, stier og aktivitetspladser omkring vores bygning på Dyrehavegårds Jorde, vil Novozymes gerne være en del af det lokale miljø i Lundtofte. Vi har dagligt glæde af cyklende børn på vej til og fra skole, og ser gerne at flere børn lægger vejen forbi os på deres cykel", udtaler Flemming Funch, Vice President Engineering, Sourcing & Facilities.

Hos LIFE Fonden ser man også frem til at Kids Tour kommer cyklende forbi "Vi håber, at børn og forældre vil benytte lejligheden til at gå på opdagelse i det vi kalder LIFEs udendørs Laboratorium. Området omkring LIFE Campus er altid åbent for områdets borgere, og man kan lave naturaktiviteter i shelterne i fredsskoven. Man kan også blive klogere på danske træer i LIFEs Arboret og Pomet og opleve et imponerende kunstværk af Jeppe Hein, der symboliserer vores galakse", siger Christine Antorini, adm. Direktør for LIFE fonden.

Mere bevægelse i børns hverdag

Danske børn bevæger sig generelt for lidt, og netop den udvikling er noget som Kids Tour gerne vil være med til at vende. Ved at deltage i Kids Tour lærer børnene om trafiksikkerhed, samtidig med at de dyrker motion. Arrangementet er derfor både lærerigt og en oplagt mulighed for at få mere bevægelse ind i hverdagen. Borgmester Sofia Osmani siger: "Hvis cykelarrangementer som dette kan få flere børn til at opleve glæden ved at cykle, vil det være dejligt. Det er ikke bare sundt men også sjovt at komme ud på cyklen - særligt i år, hvor Tour de France blev vundet af en dansker og cykelløb har haft så stor bevågenhed hen over sommeren. Flere cyklende børn vil betyde mere bevægelse blandt de yngste borgere, og det er noget af det, som vi med kommunens idræts- og bevægelsesstrategien gerne vil fremme."

Hop i sadlen og støt Børneulykkesfonden

Al overskud fra slag af startnumre går ubeskåret til Børneulykkesfonden for bl.a. at fremme fondens arbejde med at øge børnesikkerheden i Danmark og nedbringe antallet af børneulykker i trafikken. Læs mere og tilmeld dit barn på www.kidstour.dk

Fakta:

• Kids Tour kommer til Lyngby lørdag den 20. august
  • Kids Tour foregår på Biologiens vej 2, 2800 Kongens Lyngby
  • Alle tilmeldte børn får et startnummer, en goodiebag fyldt med lækkerier og en medalje, når målstregen er krydset.
  • Kl. 10.00 åbner eventpladsen. Starttiderne for cykelløbet er kl. 12.00 for 3-4 årige, kl. 12.30 for 5-6 årige, kl. 13.00 for 6-8 årige og kl. 13.30 for 9-10 årige.
  • Der vil før, under og efter løbet være forskellig underholdning og aktiviteter for børn i start- og målområdet.
  • Prisen pr. barn er 75 kr.
Kids Tour 2022_02.JPGKids Tour 2022_03.jpg Kontaktinformation
  • Britta Andersen, Udviklings- og proceskonsulent, Lyngby-Taarbæk Kommune, mobil: 20 51 64 53, e-mail:brita@ltk.dk
  • Laura Krog Jensen, kommunikationsmedarbejder, Børneulykkesfonden, mobil: 30 37 82 98
 Social media icon Social media icon Social media icon