Gå til hovedindhold
Du er her:

Grundlisteudvalget

Hver kommune nedsætter et Grundlisteudvalg, der på baggrund af kommunens indbyggertal og -sammensætning udtager et antal personer til grundlisten

Ansøg om udpegelse som nævning eller domsmand

Byrettens og landsrettens nævninge- og domsmandslister dannes ved lodtrækning blandt de personer, der er optaget på grundlisterne indenfor retskredsen. Næste udtagelse til grundlisten sker i marts 2019 med henblik på at fungere i perioden 1. januar 2020 frem til udgangen af 2023.

  • Kan jeg blive nævning eller domsmand?

    Det følger af retsplejelovens §§ 68-70 hvem, der kan blive nævninge og domsmænd. Det betyder, at personer, der skal udtages på grundlisten i Lyngby-Taarbæk:

    • skal være danske statsborgere
    • skal have valgret til Folketinget
    • skal være mindst 18 år senest den 1. januar 2020, og må ikke fylde 80 år inden udgangen af 2023
    • skal have tilstrækkeligt kendskab til det danske sprog
    • skal bo i Lyngby-Taarbæk Kommune
    • skal være uberygtede
    • ikke må være ministre, ansatte i ministeriers departementer og ansatte i chefstillinger i de under departementerne hørende myndigheder
    • ikke må være ansat ved domstolene og i politiet, anklagemyndigheden, kriminalforsorgen og andre myndigheder på Justitsministeriets område
    • ikke må være advokater og advokatfuldmægtige
    • ikke må være præster i folkekirken eller andre trossamfund
  • Hvordan bliver jeg nævning og domsmand?

    Østre Landsret udarbejder nævninge- og domsmandslister på baggrund af kommunens grundliste. Dette sker ved lodtrækning blandt de personer, der er på grundlisterne.

    For at blive optaget på Lyngby-Taarbæk Kommunes grundliste, skal du downloade og udfylde skemaet neden for og indsende det til Center for Politik, Kultur og Strategi, politikkulturstrategi@ltk.dk, senest fredag den 8. februar 2019, i emnefeltet skrives ”Ansøgning Grundliste”.

    Bliver du godkendt af Østre Landsret, vil du få direkte besked fra retten.

    Lyngby-Taarbæk Kommune får ikke at vide, hvilke personer, der kommer i betragtning.

Download ansøgningsskema (FORKERT LINK)
  • Persondata mv.

    Grundlisteudvalget skal oplyse om, at hvis du indsender en ansøgning om optagelse på grundlisten, vil Grundlisteudvalget behandle de oplysninger, du afgiver i ansøgningen samt kontrollere disse ved opslag i CPR-registret.

    Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til landsretten. Kommunen sletter oplysningerne, når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem. Kommunen er ansvarlig for de indberettede data, og landsretten er ansvarlig for de øvrige forhold omkring Nævninge- domsmandslisten. Hvis du ønsker indsigt med oplysningerne i Nævninge- domsmandslisten, skal du rette henvendelse til Østre Landsret.

    Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen. Du har ret til at klage til Datatilsynet over Kommunens behandling af dine personlige oplysninger.

    Lyngby-Taarbæk Kommunes Databeskyttelsesrådgiver kan kontaktes her:

    • Thomas Markman Andersen, tlf. 46 11 11 07, dpo@ltk.dk.

    Datatilsynet kan kontaktes på tlf. 33 19 32 00, dt@datatilsynet.dk.

  • Medlemmer af grundlisteudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune

    For perioden 2018-2021 er medlemmerne af udvalget:

    • Leif Luxhøj (A)
    • Paul Jeppesen (B)
    • Uni Isenstein (C)
    • Jørn Moos (V)
    • Dorete Dandanell (F)