Gå til hovedindhold
Du er her:

Spørgsmål

Emne: Status på renovering af værestedet Paradiset

Hvad er status på renoveringen af Paradiset, og hvad iværksættes for at undgå skader på grund af manglende opvarmning?

Status på renovering af Værestedet paradiset, Toftebæksvej 9

Kommunalbestyrelsen besluttede i juni 2021 at nedrive de nedslidte pavilloner, som huser Værestedet Paradiset (Toftebæksvej 9), og efterfølgende opsætte nye pavilloner samme sted. Dog skulle det afklares, om løsningen kunne finansieres inden for en afsatte økonomiske ramme på 3,6 mio.kr.

Forvaltningen anslog et supplerende budgetbehov på ca. 3,7 mio. kr. Imidlertid var både leveringstid og økonomi præget af stor usikkerhed grundet de aktuelle logistik- og markedsforhold. Derfor anbefalede forvaltningen (Kmb 1. sept. 2022) nødtørftige tiltag til snarlig udførelse inden for en ramme på kr. 1,5 mio., således at forvaltningen medio 2023 vender tilbage med en fornyet bevillingssag vedr. det samlede projekt.

Forvaltningen har efterfølgende, i efteråret 2022, iværksat alternative renoveringstiltag, bl.a. for at forbedre indeklima og forebygge/afhjælpe skimmel-forekomst, inden for ovennævnte ramme.

Renoveringen foretages i følgende tre faser

  1. Udført september 22
    • Pergola i gården er blevet renoveret med nye tagplader og konstruktionen er forstærket
    • Skridsikring af trappe
    • Afvanding af areal foran trappe
  2.  ​​​​​​​Under udførelse 4. kvartal 2022 - Generel renovering af pavilloner
    • Udskiftning af 14 vinduer
    • Montering af 2 stk for at forebygge/afhjælpe evt. skimmelforekomst
    • Gennemgang og tære-tætning af tage/ tagpap
    • Optimering/udskiftning af 11 af varmeapparater
    • Optimering af strømforsyning (ekstra sikringsgrupper) montering af 3 ekstra stikkontakter, montering af rækværk mod stien.
  3. Forventet udførelse primo 2023
    • Eksisterende køkken-pavillon forventes udskiftet og nyindrettet
    • Pt. afventes tilbud på nyindrettet køkkenpavillon

Spørgsmål

Emne: Byggesag på Boveskovvej 12
  1. Hvad er tilladt?
  2. Hvad er der ansøgt om?
  3. Hvad er godkendt ?
  4. Er skovbyggelinje og fortidsminder respekteret?
  5. Kan et sådan byggeri/ændring af kviste ske andre steder?
  6. Hvordan vurderes indbliksgener?
  7. Tages der højde for niveauforskel til naboer når indbliksgener vurderes?
  8. Skal nabo høres og er de blevet hørt?
  9. Hvad er vores interne retningslinjer omkring vurdering af indbliksgener, høring af naboer, samt vurdering af hvornår udnyttelsen af tagetage bliver til en extra etage?
  10. Der er flere afgørelser i planankenævnet - er der set på disse, i forhold til denne sag?
  1. Byggeriet er ansøgt. Der er givet byggetilladelse og byggeriet er meldt påbegyndt.
  2. Der er ansøgt om tilladelse til ændring af tagetage, facade og vinduer på eksisterede hus.
  3. Der er meddelt tilladelse til opførelse af tilbygning til eksisterende enfamiliehus til helårsbeboelse ved udnyttelse af tagetagen, som indebærer forhøjelse af trempel, øgning af saddeltagets hældning samt etablering af to kviste på hver tagflade. Efter tilbygning vil bebyggelsen være i 1½ etager og med en forøgelse af etagearealet på 85 m².
  4. Ejendommen er ikke omfattet af skovbyggelinje. Ejendommen er omfattet af en fortidsmindebeskyttelseslinje fra et skåltegn*. Der dispenseres normalvis for fortidsmindebeskyttelseslinjer fra skåltegn, da det naturbeskyttelsesloven tilsigter at beskytte med fortidsmindebeskyttelseslinjer ikke er relevant ved skåltegn, da skåltegn ofte er flyttet fra deres oprindelsessted. Dette er også tilfældet ved det konkrete skåltegn. Der er meddelt tilladelse og denne har været offentliggjort på kommunens hjemmeside. I alt tolv ejendomme ligger indenfor fortidsmindebeskyttelseslinjen for det konkrete skåltegn.

    *Skåltegn er runde fordybninger, 5–10 cm i diameter, hugget ind i sten og klippevægge, som regel i forbindelse med helleristninger. De fleste skåltegn stammer fra bronzealderen, men forekommer også i sten-og jernalderen.
  5. Det ansøgte byggeri vil kunne opføres i alle områder, der giver mulighed for byggeri i en etage samt udnyttet tagetage.
  6. Indsigtsgener i forbindelse med byggeri handler om, hvorvidt der er tale om væsentlige indsigtsgener. Det vil altid være muligt at kigge ind til naboen i villaområder. Det er også vigtigt at nævne, at den enkelte ejer har en byggeret, og når den er overholdt, kan kommunen ikke nægte at meddele byggetilladelse. Det vil sige, at der ikke kan være tale om væsentlige indbliksgener i byggelovsmæssig sammenhæng, så længe byggeretten er overholdt. Det konkrete byggeri overholder byggeretten.
  7. Der tages udgangspunkt i det naturligt terræn. Det vil sige, at så længe bygningen overholder højden i forhold til det terræn den står på, kan kommunen ikke nægte at meddele tilladelse. I de tilfælde, hvor der er så store terrænspring, at der skal indlægges et niveauplan, vil væsentlige indbliksgener være en del af de parametre, der ses på. I den konkrete sag, er der ikke indlagt niveauplan.
  8. Da byggeretten er overholdt, og byggeriet i øvrigt ligger inden for det sædvanlige, skal der ikke foretages høring af naboer.
  9. Forvaltningens interne overvejelser kan ses i bilag, disse er ikke statiske, da de netop revideres på baggrund af praksis med videre. Forvaltningen plejer således aldrig at udlevere disse, da det i så fald hurtigt vil føre til skøn under regel.
  10. De afgørelser, der kommer fra diverse klageinstanser bliver løbende indarbejdet i kommunens praksis og procedurer. Desuden har kommunen et medlem i redaktionen for håndbog for byggemyndigheder, der netop ser på de afgørelser der kommer fra diverse rekursmyndigheder og andre retsafgørelser.

Spørgsmål

Emne: Skolevejsprojekt Lundtofte

Hvad er status for skolevejsprojektet vedr. ombygning af rundkørslen Kulsviervej/Nøjsomhedsvej/Ørholmvej/Egegårdsvej?

Skolevejsprojektet var oprindeligt planlagt til gennemførsel i 4. kvartal 2022. Udførslen blev dog udskudt, da det viste sig, at der var andet arbejde i området, der forhindrede gennemførslen af skolevejsprojektet.

Forvaltningen forventer det udført indenfor 1. halvår 2023.

Spørgsmål

Emne: Vibrerende lyde ved Eremitageparken

Der er en del støj, vibrerende lyde, i Eremitageparken - kan det være Letbane arbejdet langs med Lundtoftegårdsvej og i givet fald - hvad er deres tilladte arbejdstider?

Forvaltningen har været i kontakt med Per Aarsleff, der er entreprenør for Hovedstadens Letbane. Der har inden for de seneste 14 dage ikke været fortaget arbejder, der bør give vibrationer eller lignende så langt fra arbejdsområdet.

Forvaltningen har ikke modtaget henvendelser om støj eller vibrationer fra andre aktører i området, som fx Hempel, DTU eller Lundtofteparken.

Forvaltningen har på baggrund af henvendelsen ført tilsyn i området omkring Eremitageparken for at undersøge nærmere, om der kunne være andre arbejder i området, der kan have givet støj og vibrationer. Det har ikke været tilfældet.

I Lyngby-Taarbæk Kommune må entreprenører alene udføre støjende arbejder i tidsrummet mellem kl. 7-18 på hverdage og 7-14 om lørdagen. Udenfor dette tidsrum skal der søges om dispensation hos kommunen.

Spørgsmål

Emne: Informationssikkerhedspolitikken
  1. Har kommunen overvejet eller planer om at gennemføre “penetration-tests”?
  2. Er der nogen regler for, hvilket sikkerhedsniveau vi skal være på som kommune og hvilket niveau er vi på pt?
  3. I forbindelse med adgang til Kommunens IT-systemer skal vi kun logge på 1 gang, hos andre offentlige myndigheder skal man logge på via 2 systemer - og ofte også via en kode som kommer på en sms, hvad er baggrunden for at vi kun skal logge ind 1 gang?
  1. Kommunen får gennemført to årlige penetrationstest, og det fortsættes i 2023.
  2. Der findes ikke ét officielt nationalt sikkerhedsniveau, hvor kommunerne skal være, men der er en række anbefalinger fra fx Center for Cybersikkerhed (CFCS), KL, Sundhedsdatastyrelsen m.fl., som kommunen så vidt muligt efterlever. IT revisionen har ligeledes den årlige vurdering af IT sikkerheden ift de dele, der vedrører den finansielle revision. Forvaltningen bruger bl.a. de fire årlige servicevinduer til at lukke sårbarheder på netværk og servere, ligesom vores firewall dagligt forhindrer flere tusinde forsøg på indtrængen i vores infrastruktur.
  3. Kommunens Sikkerhedsråd (der har det overordnede ansvar for informationssikkerhedsområdet) har allerede godkendt, at der i Lyngby-Taarbæk Kommune skal implementeres 2-faktor autentifikation (log in via 2 systemer) på udvalgte IT løsninger. Dette testes i øjeblikket, samtidig med at der indføres nye og skærpede krav til vores adgangskoder fra starten af januar 2023. Målsætningen er i løbet af 2023 at sætte 2 faktor login på de fleste af vores løsninger (som en del af arbejdet med implementering af NSIS forordningen fra EU).

Spørgsmål

Emne: Skaterbanen lider

Jeg kan forstå ud fra artikel i DGO, at vores skaterbane lider lidt; rengøring, forkert samlet etc. Vil I give en status på det?

Forvaltningen har udarbejdet et svar på debatten og sendt til Det Grønne Område den 20. oktober. Svaret lyder:

Kære spørger

Tak for dit debatindlæg om kommunens nyanlagte skaterbane i Sorgenfri.

Med bl.a. skaterarealet i Virum er det kommunens ønske at udvikle uderum til street-aktiviteter til glæde for vores børn og unge. Målgruppen for skaterbanen er børn op til 12-års alderen på begynder- og middelniveau, hvilket elementerne er valgt efter. Der er både elementer til begynder niveau og den store U-rampe til at udfordre.

Skaterbanen er anlagt i et grønt område, hvorfor der i perioder vil være løvfald, mv. på arealet. Vi er glade for, at du gør os ekstra opmærksom på det her i efterårsperioden, og får derfor fejet en ekstra gang her i efterårsferien. I forbindelse med anlæg af skaterbanen blev der tyndet ud i beplantningen mellem træerne, så det nu fremstår åbent ud mod kunstgræsbanen. Derudover vil kommunen søge om tilladelse til belysning på skaterbanen, så man kan få glæde af banen på alle tider af året, og det fremstår som et trygt og rart sted.

Forvaltningen er bevidst om problematikken med U-rampen samt samlingen af halfpipe elementet, og derfor allerede i dialog med entreprenøren.

Der er taget initiativ til at sætte et basketnet op i den ene ende af banen og en kost i en kæde, så brugerne også selv kan feje ved og på elementerne.

Vi håber fortsat, at børn og unge i området vil få glæde af det nye skater- og basketareal i Sorgenfri.

Spørgsmål

Emne: Parkering ved Virumhallerne

Forvaltningen bedes redegøre for ændringerne i parkeringsforholdene ved Virumhallen?

I november 2021 holdt forvaltningen møde med Virum-Sorgenfri Handels- og Borgerforening om parkering i Virum. I den forbindelse fortalte borgerforeningen, at de ønskede tidsrestriktioner på pladserne foran hallen for at muliggøre udskiftning. Borgerforeningen bad om 3 timers tidsrestriktion på hverdage, så Virumhallens gæster lettere for adgang til parkeringspladserne og så tidsrestriktionen passer til længden på ophold i hallen.

Borgerforeningen påpegede, at der er mange uudnyttede parkeringspladser uden tidsrestriktioner i parkeringskonstruktionen på Skovridergårdsvej, og derfor behøver der ikke være langtidsparkering foran hallen.

For at imødekomme borgerforeningens forslag, gik forvaltningen i dialog med politiet om skiltningen og fik godkendt tidsrestriktionen på 3 timer.

Det har imidlertid vist sig, at der mangler et skilt, og at skiltene skal kunne ses fra begge kørselsretninger. Derfor vil de manglende skilte blive håndteret i nærmeste fremtid.

Illustrationen viser den planlagte skiltningen foran hallen, og at tidsrestriktionen skal gælde for ca. 16 parkeringspladser ud for Geels Plads nr. 38:

Alt=""

Spørgsmål

Emne: Vandværket - leje-/ejerforhold

Hvordan er ejerforholdet/lejeforholdet vedr. bygningen Vandværket? Hvilke kommunale formål anvendes bygningen til? Kan den anvendes yderligere til andre kommunale formål?

Ejendommene beliggende Gammel Lundtoftevej 9A i Kgs. Lyngby (under ét benævnt “Lyngby Vandværk”) er ejet af Lyngby-Taarbæk Forsyning. Det er Lyngby-Taarbæk Forsynings hensigt fortsat at benytte ejendommene til aktiviteter inden for koncernens forsyningsopgaver.

Lyngby-Taarbæk Kommune - ved den daværende Børne- og Ungeforvaltning - indgik i 2012 vedlagte aftale med Lyngby-Taarbæk Forsyning om leje af lokaler i en af bygningerne (tidligere anvendt som forvalterbolig). Lyngby-Taarbæk Forsyning oplyser, at kommunen indtil videre kan forvente at kunne fortsætte med lejemålet og understreger i den forbindelse, at et af kommunen i 2020 fremsat ønske om istandsættelse af lejemålet - som oplyst af koncernen dengang - ikke er et anliggende for udlejer, men i givet fald for lejer, jf. lejekontrakten.

Bygningen anvendes i dag til samtaler og aktiviteter målrettet sårbare unge i regi af Center for Unge og Pædagogik samt Center for Unge, Borgerservice og Arbejdsmarked.

Det nuværende aktivitetsniveau fremgår af tabellen nedenfor. For i højere grad at støtte op om ungekulturen i Lyngby-Taarbæk, vil forvaltningen sammen med relevante unge-aktører afklare, om den ledige kapacitet i disse (eller evt. andre) lokaler i endnu højere grad kan anvendes til aktiviteter, som er målrettet, initieret og drevet af unge.

Brugere af Vandværket

Bruger

Hvor ofte bruges Vandværket

Sind Ungdom

1 gang om ugen

Kommunale- og frivillige mentorer

Ca. 3 timer primært om aftenen

CUP Psykologer

Ca. 8-12 samtaler ugentligt

Mentorforeningen

Ca. 14-15 samtaler ugentligt og 2 bestyrelsesmøder om måneden

Ungeenheden

Ca. 5 timer ugentligt

Adventure League Danmark

1 gang hver anden uge

Spørgsmål

Emne: Vurdering af tidsforbrug i forbindelse med besvarelse af spørgsmål om trafik og parkering i Taarbæk

Hvad er tidsforbruget for besvarelse af Gitte Kjær-Westermanns spørgsmål vedrørende sag om parkeringsløsninger i Taarbæk.

Forvaltningen besvarede 6. oktober 2022 i alt 12 spørgsmål fra Gitte Kjær-Westermann vedrørende trafik og parkering i Taarbæk. Da forvaltningen ikke tidsregistrerer, kan spørgsmålet ikke besvares med sikkerhed. Dele af svarene består af gentagelse af fakta og tekst fra tidligere redegørelser, som forvaltningen har udarbejdet i forbindelse med sagsfremstillingen til den politiske behandling. Forvaltningen vurderer, at der samlet set er brugt ca. 9-10 arbejdstimer på besvarelsen af spørgsmålene.

Spørgsmål

Emne: Indkøb af mobilt teleslyngeanlæg

Hvad koster det for kommunen at indkøbe et mobilt teleslyngeanlæg via fx SKI aftale/igennem anden godkendt leverandør?

Kommunen har aftale med to leverandører, der kan levere mobile teleslyngeanlæg.

Det drejer sig om henholdsvis SKI-aftalen 50.70 vedrørende AV-udstyr med firmaet AV Center samt samhandelsaftale med firmaet Phonic Ear, hvor kommunen opnår en fast rabatsats på sortimentet.

Alt efter hvordan, og i hvilke omgivelser et produkt tænkes benyttet - fx i forhold til rumstørrelse - vil anskaffelsesprisen for et mobilt teleslyngeanlæg være fra størrelsesordenen ca. 15.000 kr.

Såfremt der alene er tale om udstyr af mindre stationær karakter (dvs. flytbar) vil det have et strømforbrug på omkring 1kw/time.

Såfremt der er tale om anlæg af mere stationær karakter med sender og et antal trådløse modtagere - skal der også påregnes opladning/batteriforbrug pr. enhed, som for en mobiltelefon.

Samlet set estimeres, at der i forhold til driftsudgifter, kan budgetteres med en årlig udgift på 20% af anskaffelsesprisen.

For så vidt angår montering, vil et mobilt teleslyngeanlæg blive leveret som et færdigt produkt. I forbindelse med havers anvendelse af et teleslyngeanlæg, vil der være behov for arbejdskraft til at montere anlæggets funktionalitet.

Tilmelding til C