Gå til hovedindhold
Du er her:

Spørgsmål

Emne: Brugerbestyrelser på plejecentre

KL har lagt op til, at kommunerne arbejder med brugerbestyrelser på plejecentre, i hjemmepleje osv.

Hvad er status på arbejdet lokalt i LTK?

Ældre- og Omsorgsudvalget har på baggrund af en anmodningssag fra Socialdemokratiet bedt forvaltningen om at forelægge en sag, der beskriver de konkrete rammer for etablering af bestyrelser på kommunens plejecentre og hjemmeplejen, jf. Ældre-og Omsorgsudvalgsmøde d. 10. november 2022.

Med henblik på at få belyst sagen fra flere sider, har forvaltningen primo 2023 udsendt et spørgeskema til Seniorrådet, Handicaprådet, Ældre Sagen, pårørende til demensramte, fællestillidsrepræsentanter på Ældreområdet, plejecenterledere og hjemmeplejechef, jf. meddelelse på Ældre-og Omsorgsudvalgsmødet d. 9. februar 2023.

Forvaltningen forelægger i april 2023 en sag til drøftelse baseret på de indkomne høringssvar og erfaringer fra andre kommuner.

Spørgsmål

Emne: Tillæg til sygeplejersker i driften

Hvor mange tillæg til sygeplejersker i driften gives til hhv. administrative opgaver og borgerrettede opgaver, og er tillæg for administrative opgaver højere?

Svar på spørgsmål

Tillæggene i nedenstående skema stammer fra Forhåndsaftale, om udmøntning af Lokal Løn gældende for sygeplejersker ansat under Center for Sundhed og Omsorg i Lyngby-Taarbæk Kommune indgået mellem Dansk Sygeplejeråd og Lyngby-Taarbæk Kommune gældende fra 1. september 2018.

Der er medtaget funktionstillæg der kan gives til sygeplejersker ansat direkte i driften. Derfor er uddannelsessygeplejersker, visitationssygeplejersker og demenskoordinator ikke med i nedenstående.

Funktionstillæg vedr. tillidsrepræsentantrollen er ikke medtaget.

Kvalifikationsløn, som kan ydes udover grundløn og funktionsløn, er ikke medtaget i dette svar. Kvalifikationsløn er baseret på eksempelvis anden relevant uddannelse samt en konkret vurdering af, hvordan den ansatte fungerer i jobbet.

Tillæggende varierer i størrelse. Det højeste tillæg for en borgerrettet funktion ligger på 30.000 kr årligt i 06-niveau. Det er tillæg i forbindelse med nattjeneste på Vagtcentralen. Det højeste tillæg på en administrativ opgave ligger på 10.000 kr årligt i 06-niveau.

Borgerrettede opgaver

  • Demenskontaktsygeplejerske
  • Tillæg for ansættelse på gerontopsykiatrisk afsnit
  • Tillæg for ansættelse på specialafdelinger på plejecentre, psykiatriafsnit, demensafsnit og midlertidige pladser
  • Specialistfunktion indenfor sår, kontinens, psykiatri/geriatri
  • Tillæg for ansættelse på plejecenter
  • Tillæg for ansættelse i Mobilt Akut Team- særlige akutkompetencer
  • Tillæg for ansættelse på Trænings-og rehabiliteringscenterets døgnafsnit
  • Tillæg for ansættelse på sygeplejeklinikken
  • Tillæg for ansættelse som natsygeplejerske ved Vagtcentralen
  • Tillæg for ansættelse som aftensygeplejerske
  • Tillæg som ansvarshavende weekend- og helligdage
  • Tillæg for at tage en aften/nattevagt som normalt ansat i dagvagt

Administrative opgaver

  • Tillæg for ”fordeler”funktion
  • Tillæg for ambassadørfunktion på elektronisk omsorgssystem
  • Praktikvejleder tillæg
  • Klinisk vejleder tillæg
  • UTH sagsbehandler tillæg

Spørgsmål

Emne: Arrangementer, indkøb, leverance gas mm fra Rusland
  1. I hvilket omfang har Lyngby-Taarbæk Kommune eller institutioner under Lyngby-Taarbæk Kommune, engagementer med enkeltpersoner, grupper eller selskaber fra Rusland?
  2. I hvilket omfang foretager Lyngby-Taarbæk Kommune indkøb af varer eller tjenesteydelser fra Rusland?
  3. I hvilket omfang er Lyngby-Taarbæk Kommune eller institutioner under Lyngby-Taarbæk Kommune afhængig af leverancer af gas fra Ørsted eller andre, som har aftaler med russiske gasselskaber?
  4. Hvor og hvor mange flygtninge fra krigen i Ukraine vil Lyngby-Taarbæk Kommune kunne hjælpe?

Svar på spørgsmål 1

Der er ingen skoler eller dagtilbud i Lyngby-Taarbæk Kommune, der har engagementer med enkeltpersoner, grupper eller selskaber fra Rusland.

Svar på spørgsmål 2 og 3

Forvaltningens svar den 3. marts 2022 til Sigurd Agersnap:

Forvaltningen har foretaget en undersøgelse af kommunens eksponering mod Rusland i form af direkte investeringer samt indkøb af varer fra Rusland.

Fra kommunens kapitalforvaltere (Sydbank og Danske Bank) er modtaget bekræftelse på, at kommunen ikke har russiske investeringer i porteføljerne.

Hvorvidt der er øvrige virksomheder, som er indeholdt i porteføljerne, og som indirekte eksempelvis via underleverandører har aktiviteter eller har indkøb i Rusland, er forbundet med usikkerhed, idet der ikke bliver screenet for dette.

Mange virksomheder oplyses dog at være i færd med at afvikle aktiviteter og indkøb relateret til russiske interesser.

Således har Ørsted A/S (hovedaktionær er den danske stat med 50,01% af aktierne), som er i kommunens portefølje, offentligt oplyst om at selskabet er i færd med at undersøge mulighederne for at afvikle såkaldte ”lange” kontrakter med gas leveret fra Rusland.

Kommunens bankforbindelse Danske Bank afviklede sin fysiske tilstedeværelse i Rusland i 2019 og har offentligt meddelt, at den har implementeret og vil implementere alle sanktioner i det globale finansielle system, som Rusland er og bliver pålagt.

Kommunens Udbuds- og Indkøbskontor har ikke registreret aftaler med registrerede russiske leverandører.

Kommunen har dog ikke adgang til data, der viser, om der købes varer og tjenesteydelser, der kan være produceret i Rusland, eller fremskaffes via russiske underleverandører.

Hverken Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI) eller regeringen har til dato (3. marts 2022) oplyst om køb hos russiske virksomheder. KL oplyser dog, at SKI har bedt alle leverandører oplyse, om de anvender russiske underleverandører eller russisk producerede eller fremskaffede produkter.

Forvaltningen vil fortsætte med at vurdere, om kommunen fremadrettet kan udelukke russiske leverandører/underleverandører, der (videre)sælger russiske produkter, fra at byde på kommunens vare- og tjenesteydelsesopgaver.

Kommunens ejendomsdrift oplyser, at der årligt bliver indkøbt for ca. 5,4 mio. kr. gas hos SEAS-NVE STRØMMEN A/S fordelt på ca. 70 ejendomme, hvor leverandørlandet ikke er kendt.

For IT-området gælder, at der kommunen bekendt ikke indkøbes produkter/ydelser af russisk oprindelse.

Svar på spørgsmål 4

Vi vil kunne modtage/hjælpe de flygtninge, vi får tildelt via kvotefordelingen.

Spørgsmål

Emne: Udvikling af sygefraværet på daginsittutionsområdet ifm. Corona

Hvordan har sygefraværet udviklet sig på daginstitutionsområdet før, under og efter nedlukningen grundet Corona? Jeg ønsker det gerne opgjort på de enkelte områder.

Tabellen viser sygefraværet på dagtilbudsområdet fra 30. januar 2020 til 18. juni 2020. Sygefraværstallene omfatter månedslønnede ansatte på dagtilbudsområdet.

Fra den 23. marts har Lyngby-Taarbæk Kommune indberettet Covid-19 relateret fravær særskilt. Covid-19 relateret sygdom før denne dato kan derfor ikke udskilles fra almindelig sygdom.

Uddybning

Kommunerne har på ugentlig basis i perioden 1. april 2020 til 4. juni 2020 indberettet sygefravær samt Covid-19 relateret sygefravær på udvalgte områder. I perioden 1. april til 15. april er sygefraværet indberettet på ældreområdet og voksenhandicapområdet, og fra den 16. april er der ligeledes indberettet fravær på Skole- samt Dagtilbudsområdet.

I tabellen vises de indberettede tal på dagtilbudsområdet i perioden 16. april til 4. juni samt dataudtræk på tilsvarende ugentlige tidsintervaller perioderne 30. januar til 12. april samt 5. juni til 18. juni 2020. Samlet set indeholder tabellen sygefraværstal for månedslønnede ansatte på dagtilbudsområdet for 20 uger.

Spørgsmål

Emne: Mulighed for midlertidig orlov fra plads i dagtilbud og SFO ifm. Covid-19

Jeg vil gerne havde oplyst hvad det ville koste i Lyngby-Taarbæk hvis vi indførte den ordning med orlov de har indført i Gladsaxe?

https://dagsordener.gladsaxe.dk/vis/#b14f438b-7640-416d-8c98-d3223f29f2d6

Jeg ville være taknemmelig hvis der blev set på 5, 10, 15 og 20% der ville bruge ordningen i dagtilbud og SFO.

Der forventes svar fra forvaltningen i uge 17.

Spørgsmål

Emne: Udflytning af Lykkens Gave

Hvornår forventes alle beboere at være flyttet ud af Lykkens gave?

Den sidste beboer flytter ud fredag den 28. februar 2020, hvorefter huset bliver tømt og der bliver gjort rent.

Spørgsmål

Emne: Uretmæssig opkrævning af betaling for rengøring

Jeg har følgende politikerspørgsmål efter at havde læst aktindsigten.



1. Denne sag bliver kendt i Juni måned, men SSU orienteres først i november. Hvorfor skulle det tage så lang tid?

2. Det fremgår at visitationen har afvist deres ansøgning om hjælp til rengøring i første omgang. Hvorfor er man ikke bekendt med reglerne for hjælp i visitationen?

3. Det beskrives der skulle etableres et samarbejde mellem CSI og CSO om dette ved etablering. Hvorfor blev dette samarbejde aldrig etableret?

Ad 1)

Forvaltningen havde i første omgang ikke fuld klarhed over lovgivningen på området. Sagen blev juridisk afklaret i løbet af august, hvorefter opkrævningerne blev stoppet øjeblikkeligt. Dernæst var der en afdækning af sagens omfang og historik med henblik på, at sagen kunne blive lagt op til orientering i oktober måned. I forberedelsen af sagen viste sig behov for yderligere afklaring af de økonomiske konsekvenser samt en juridisk uddybning af, hvorvidt det var muligt at § 83 ydelser kan indgå som en del af botilbuddets takstberegning. Da sagen var fuldt udredt og belyst blev den lagt op til SSU i december.

Ad 2)

Ydelser efter SEL § 83 bevilliges af visitationen i Center for Sundhed og Omsorg (CSO), og ydelser efter § 85 bevilliges i Center for Social Indsats (CSI). Forvaltningens tværgående samarbejde omkring de borgere, der har behov for begge typer af ydelser på botilbuddene under Magneten, har ikke været tilstrækkeligt. Der er ved at blive udarbejdet en samarbejdsaftale omkring visitation til § 83 ydelser mellem de 2 centre, som blandt andet vedrører de borgere, hvor § 83 ikke er en fast del af takstberegningen i deres botilbud.

Der har beklageligvis været uklarhed om, hvorvidt ydelser efter § 83 skal være en del af botilbuddets takst, og/eller hvorvidt det kan/skal bevilliges ved siden af de takstfinansierede ydelser. I forhold til lovgivningen på området er begge dele muligt, og dette er en viden, som alle ansatte i visitationen i både CSO og CSI skal have.

Ad 3)

Forvaltningen anerkender fuldt ud, at det er en fejl, at dette samarbejde ikke er etableret.

Der er tale om en dialog tilbage fra 2010-2011, og der er desværre ikke den fornødne historik i forvaltningen til at kunne svare på spørgsmålet.

Der er som nævnt ved at blive udarbejdet en samarbejdsaftale omkring visitation til § 83 ydelser mellem de 2 centre, som blandt andet vedrører de borgere, hvor § 83 ikke er en fast del af takstberegningen i deres botilbud.

Spørgsmål

Emne: Daginstitutioners merforbrug
  1. Hvad dækker budgetoverskridelsen i Humlehuset over?

    Ønsker en opdeling der viser de enkelte elementer. Over hvor lang tid har overskridelsen fundet sted og hvordan kunne det ende på de 11% som oplyst på BUU uden der blev sikret de nødvendige tiltag fra forvaltningen.

     
  2. I forhold til daginstitutioners merforbrug over de sidste 6 år ønskes det oplyst hvordan problemerne er løst?

     
  3. Er der inden for de sidste 8 år tilført ekstra midler til institutioner, der har haft et merforbrug? Hvis ja hvem og hvorfor?

1) 

I Lyngby-Taarbæk Kommune har institutionerne rammestyring, hvilket betyder, at dagtilbudslederen selv disponerer over hele budgetrammen inklusive løn. Merforbruget er genereret i 2018 og 2019, og først i år forventer Humlehuset en overskridelse på over 5 pct. Merforbruget skyldes bl.a. at Humlehuset har mange ældre og erfarne medarbejdere, der også er forholdsvis løntunge. Endvidere er en del medarbejdere stoppet både i 2018 og 2019, hvilket medfører ekstra feriepengeudbetalinger og øget vikarforbrug i en periode.

Hvis en dagtilbudsleder disponerer at anvende mere på løn og mindre på øvrige omkostninger ligger dette indenfor dagtilbudslederens beslutningskompetence. Når budgettet er fuldt disponeret, er institutionen ekstra sårbar i forhold til eksempelvis de ekstra feriepengeudgifter og evt. vikarudgifter, der følger af 6 opsigelser på 2 år.  

  • Humlehuset kom i regnskab 2017 ud med et mindreforbrug (overskud) på 15.545 kr. (0,3 pct.)
  • Humlehuset kom i regnskab 2018 ud med et merforbrug (underskud) på 261.165 kr. (4,4 pct.)
  • Humlehuset forventes ifølge seneste prognose at komme ud med et merforbrug på ca. 570.000 kr. (10,5 pct.) i 2019.

På nuværende tidspunkt fordeler merforbruget på 570.000 kr. sig med et merforbrug på løn på 720.000 kr., kombineret med et mindreforbrug på øvrige børnerelaterede udgifter på 130.000 kr. og et mindreforbrug på 20.000 på grundtilskud.

Forvaltningen har i flere omgange taget kontakt til dagtilbudslederen i Humlehuset med henblik på en opfølgning på økonomien. Derudover modtager alle institutioner, der forventes at overskride budgettet med mere end 5 pct. en skriftlig melding. I forbindelse med en sådan orientering skal dagtilbudslederen melde tilbage, hvorvidt der forventes et merforbrug ved årsafslutningen, og dagtilbudslederen har mulighed for at søge hjælp og sparring hos forvaltningen mhp. at bringe budgettet i balance.     

Institutionen har ikke tidligere overskredet budgettet med mere end 5 pct. ved regnskabsafslutningen, men dette bliver alt andet lige tilfældet i år. Når institutioner har et merforbrug på over 5 pct. ved regnskabsafslutningen, bliver der udarbejdet en økonomisk handleplan, der forelægges og godkendes af Børne- og Ungdomsudvalget.

Daginstitutionslederen fra Humlehuset har i samarbejde med forvaltningen udarbejdet en foreløbig plan, og der er foretaget en forbrugssimulering for 2020, som viser balance i 2020 og frem. Der er lagt op til at merforbruget fra 2019 afdrages over en 3-årig periode. Denne beregning vil danne udgangspunkt for den handleplan, der skal udarbejdes og forelægges BUU i forbindelse med godkendelse af regnskab 2019.

 

2) 

Forvaltningen er i løbende kontakt med institutionerne med henblik på at understøtte lederens økonomiske styring. Forvaltningen søger på denne måde at sikre, at der kan træffes beslutninger med økonomiske konsekvenser på et oplyst grundlag. Forvaltningen tager særskilt kontakt til alle daginstitutionsledere, der ud fra prognosen forventes at overskride med mere end 5 pct., og dagtilbudslederen skal give en konkret tilbagemelding herpå. Mange institutioner har allerede igangsat tiltag og/eller har tilgodehavender (eksempelvis sygedagpenge- barsels- og fleksjobrefusion), der gør at resultatet bliver bedre end prognosen tilsiger. Såfremt dette ikke er tilfældet, udarbejdes i sidste instans en økonomisk handleplan, der forelægges fagudvalget – jf. ovenfor.  

I forbindelse med regnskab 2014 til 2019 har i alt 6 institutioner (ud af kommunens 41 kommunale- og selvejende daginstitutioner) på 6 år haft et merforbrug på over 5 pct. De pågældende institutionerne har derfor udarbejdet en økonomisk handleplan, der er blevet godkendt af BUU. 2 af de 6 institutioner har haft svært ved at overholde planen og har udarbejdet en revideret handleplan.    

 

3)

Ingen institutioner har fået tilført midler alene på grund af et forventet merforbrug. I enkeltstående og helt ekstraordinære situationer har enkelte institutioner fået tilført budgetmidler fra dagtilbudsområdets fællesmidler i sager hvor det har været nødvendigt for at kunne opretholde driften. Forvaltningen har eksempelvis i helt ekstraordinære tilfælde, givet dispensation for reglen om ikke at anvende eksterne vikarbureauer (Børnehuset Gl. Bagsværdvej 2018) eller sendt en hjælpeleder ud i en daginstitution (Børnehuset Lærkereden 2015). Der har med andre ord været tale om institutioner, hvor udfordringerne har været af en helt anden kaliber, end det er tilfældet for Humlehuset i 2019.

Spørgsmål

Emne: Reducering af klubtilbud efter skolereformen samt nedsættelse af skoleugens længde

1.Hvor mange timer blev klubtilbud reduceret med efter skolereformen og hvad blev taksten nedsat med? (Mener det var 80 kr.) 

2.Hvor mange timer har vi nedsat mellemtrin med nu, og hvad svarer de 800.000 kr. til i takststigning? (Her er blevet nævnt 200 kr.)

1) 

Klubtaksten blev reduceret til 1.059 kr. fra 1.295 kr. - et fald på 236 kr. (i den ny takst indgår dog også et mindre beløb vedr. lektiecafe, som kom til). Dette blev godkendt i KMB, juni 2014. 



Timerne på klubtilbud blev reduceret med samlet 400 timer, idet åbningstiden i "normal" ugerne (40 uger om året) gik fra kl. 12-17 til 14:30-17:30. De 80 kr. i takstreduktion, som nævnes, drejer sig formentlig om SFO-betalingen, som ved samme lejlighed reduceredes med 83 kr. 



2) 

Med beslutningen om at afkorte skoleugens længde med to timer på 4.-9. klassetrin i skoleåret 2019/20, er fritidsklubbernes åbningstid øget tilsvarende, uden kompensation eller forhøjelse af forældrebetalingen. 



Jf. effektiviseringsforslaget svarer de 800.000 kr. til en takststigning på 200 kr. pr. måned.

Spørgsmål

Emne: Dagplejen

BUUs beslutning den 11. april 2019: Anbefalede indstillingen, dog således at pladser svarer til efterspørgslen, og således at de forældre, der ønsker dagpleje fortsat tilbydes en plads i dagplejen. Dersom efterspørgslen ændrer sig, ønskes sagen forelagt igen med henblik på ny vurdering.

1. Det er oplyst, at der lige nu er 92 pladser i dagplejen. 

Det er ligeledes oplyst, at der er besat 76 pladser pt.

Det vil sige, at 8 børn skal flytte fra dagplejen ved reduktion af pladser til 68?

2. Hvor mange dagplejere er pt. ansat?

3. Hvor mange af disse dagplejere har alle pladser besat?

4. Hvor mange har ledige pladser? Hvilke områder?

5. Hvor mange er bevidst ikke tildelt børn fordi de skal på pension snart?

6. Hvor mange er langtidssygemeldte og kan derfor ikke tage børn?

7. I  sagen er oplyst, at der ønskes en reduktion til 68 pladser.

I sagens protokolat fra BUU mødet står der, at “antallet af pladser svarer til efterspørgslen”. Tages der her udgangspunkt i de nuværende 76, der pt. er i dagplejen - eller de 68, som er det forventede årlige gennemsnit?

8. Alt efter om det er 76 eller 68, hvor mange dagplejere er så ansat?

9. Hvor mange dagplejere forventes at gå på pension i år?

10. Hvor mange dagplejere forventes at gå på pension de kommende år?

11. Hvor mange skal afskediges for at nå målet om 68 pladser?

 

Ad 1) Aktuelt opererer vi med 72 pladser, således at der kun er 4 børn, der skal flyttes til tomme pladser hos andre dagplejere.

Ad 2) 27 dagplejere og 3 vikarer i alt 30.

Ad 3) 

2 dagplejere ud af 7 i Lundtofte 

3 dagplejere ud af 10 i Lyngby

9 dagplejere ud af 10 i Virum

har alle pladser besat.

Ad 4)

Lundtofte: 7 ledige pladser

Lyngby: 17 ledige pladser

Virum: 2 ledige pladser.

Ad 5) Ingen.

Ad 6) 

1 langtidssyg

1 på uddannelse er opsagt 12.7.2019.

Ad 7) 

Aktuelt arbejder vi med at reducere antallet til 72 pladser, således at vi lever op til BUUs beslutning. 68 er det forventede gennemsnit.

Af logistiske årsager, vil der altid være ledige pladser i dagplejen, men vi forsøger selvfølgelige at det er så få som muligt.

Ad 8) 

68 pladser = 17 dagplejere + 2 vikarer i alt 19

72 pladser = 18 dagplejere + 2 vikarer i alt 20

76 pladser = 19 dagplejere + 2 vikarer i alt 21

Ad 9) 3 dagplejere.

Ad 10) Det konkrete tal vides ikke, men anslået 2.

Ad 11) Efter BUUs beslutning er i gang med en proces hvor der gennemføres samtaler med alle dagplejere, for at finde ud af hvem der ønsker pensionering eller andet, så det konkrete tal på hvor mange, der skal afskediges kendes pt ikke.

Tilmelding til V