Gå til hovedindhold
Du er her:

Trafikafviklingen på Lyngbygårdsvej - strækningen Sorgenfrigårdsvej til Lundtoftegårdsvej

Spørgsmål
  1. Der køres jævnligt meget stærkt på strækningen. Dette uanset det anlagte busbump.Vil det være muligt at supplere strækningen yderligere med 1-2 bump fra Lundtoftegårdsvej til busbump samt yderligere 1 bump fra busbump frem til Sorgenfrigårdsvej?

     
  2. Området mangler generelt parkeringsmuligheder. Vil det være muligt at udlægge skråparkering på strækningen til afhjælpning af P-udfordringen?
Spørgsmål dato
Spørgers navn
Ib Carlsen
Partibogstav
A
Udvalgsområde
Teknik- og Miljøudvalget (2018-21)
Svar dato
Svar

Ad 1) Fartdæmpere på Lyngbygårdsvej

På Lyngbygårdsvej mellem Sorgenfrigårdsvej til Lundtoftegårdsvej er den tilladte hastighed 50 km/t, men der er etableret en hastighedszone på 40 km/t og fartdæmpende foranstaltninger.

I 2016 foretog kommunen en trafiktælling på vejen ud for nr. 114. Tællingen viser, at gennemsnitshastigheden ligger under 40 km/t, så derfor vidner tællingen fra 2016 ikke om hastighedsproblemer.

Vejreglerne anbefaler, at der er 100 m og maksimalt 150 m mellem fartdæmperne i en hastighedszone på 40 km/t. Fordi så vil de færreste bilister overskride hastigheden imellem fartdæmperne. Desuden skal skiltet med hastighedszonen stå ca. 20 m fra den første fartdæmper og minimum 25 m efter et vejkryds.

Der er ca. 70 m mellem ”busbumpet” og Sorgenfrigårdsvej, så derfor er ikke plads til flere fastdæmpere i hastighedszonen mellem Sorgenfrigårdsvej og ”busbumpet”.

Mellem ”busbumpet” og Lundtoftegårdsvej er der en vejindsnævring, hvor den 2-sporede vej indsnævres til et spor, og der er anlagt fodgængerfelt med torontoanlæg over (trafiklys der blinker gult). Vejindsnævringen er også en fartdæmper. Der er ca. 150 m mellem busbumpet og vejindsnævringen, og afstanden er således i tråd med vejreglernes anbefalede afstand.

På strækningen mellem vejindsnævringen og Lundtoftegårdsvej er de to kørespor indsnævret fra vejmidten, og denne udformning har også karakter af en fartdæmper.

Ved besigtigelse af vejen d. 2. juli ´21 registrerede forvaltningen, at den skiltede hastighedszone er placeret forkert. Skiltningen er placeret, så det kun er ”busbumpet”, der ligger indenfor hastighedszonen. Derfor vil forvaltningen gå i dialog med Nordsjællands Politi om hvor færdselstavlerne (E 53 og E 54) er placeret korrekt ift. fartdæmperne. Når skiltene flyttes, forventer forvaltningen, at skiltene vil få større opmærksomhed, også fordi området med den skiltede hastighedszone bliver større. Det kan få en positiv indvirken på trafikanternes hastighed. Forvaltningen mener ikke, at der er plads til flere fartdæmpere mellem Lundtoftegårdsvej og ”busbumpet”.

For at sætte fokus på trafikanternes hastighed, vil forvaltningen sætte en midlertidig fartviser ud langs vejen efter sommerferien. Forvaltningen forventer, at fartviseren også vil øge trafikanternes opmærksomhed på hastigheden.

Ad 2) Parkeringsmuligheder

De offentligt tilgængelige længdeparkeringspladser er ca. 2 m brede, er adskilt fra cykelstierne med en ca. 1,5 bred rabat. Der er ikke plads til at anlægge skråparkering i stedet, fordi den mindst pladskrævende skråparkering, 30 graders parkering, skal bruge mindst 4,6 m fra manøvreareal til kanten af parkeringsbåsen. Desuden er længdeparkering langs en vej mere trafiksikker, fordi bilerne ikke skal bakke ud i kørebanerne.