Gå til hovedindhold
Du er her:

Spørgsmål

Emne: Udnyttelse af varmtvandsbassin ved Bauneporten

Spørgsmålet vedrører Kultur- og Fritidsudvalget og Ældre- og Omsorgsudvalget.

Det ønskes oplyst, hvordan varmvandsbassinet ved Bauneporten bliver benyttet, herunder hvordan fordelingen er mellem kommunal brug, foreningsbrug og kommerciel brug.

Trænings- og rehabiliteringscenteret har førsteprioritet til at bruge varmtvandsbassinet til træning af borgere. Derudover anvendes bassinet af kommercielle aktører, der betaler for anvendelsen, samt af lokale foreninger og aktører.

Det søges løbende kommunikeret til lokale foreninger og aktører, at der er mulighed for at benytte bassinet i de ledige tider. I tabellen (PDF) fremgår det, hvem der er bruger af varmtvandsbassinet og i hvilke tidsrum.

Spørgsmål

Emne: Intelligent belysning

Hvad er mulighederne for at anvende intelligent belysning ifm. anlæg af den nye multihal ved Engelsborgskolen? Hvad vurderes udgifterne til en sådan løsning at være?

Hvis spørgsmålet omhandler teknologi med Smart eller Intelligent opstregninger med LED belysning i idrætshaller, så er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at komme med et kvalificeret bud på en konkret løsning eller en forventet anlægsudgift.

Ifølge de oplysninger som forvaltningen har, så er anvendelsen med Smart eller Intelligent opstregning med LED belysning i en idrætshal meget begrænset, og der findes på nuværende tidspunkt ikke nogen standard løsning fra de normale belysningsleverandører i Danmark til idrætsfaciliteter. Der er foretaget nogle forsøg i Tyskland med Smart eller Intelligent opstregning, men forvaltningen har ingen oplysninger om forsøgenes udbredelse og succes.

Hvis spørgsmålet omhandler almindelig intelligent lysstyring af idrætshaller i forhold til lysstyrke og bevægelse, så findes der mange bud på løsninger og leverandører.

I forbindelse med Idræts- og bevægelsesstrategien blev der kigget på Smart eller Intelligent opstregning med LED belysning, som en teknisk mulighed for et kommende multihal projekt. Da der er meget begrænset erfaring med teknologien, så er det for tidligt at vurdere, om teknologien kunne være relevant for projektet ved Engelsborghallen/Engelsborgskolen.

Spørgsmål

Emne: Rytmetemplet - vedligehold

Hvor meget anvender foreningen Rytmetemplet på indvendig vedligehold af bygningen Templet? Hvis muligt ønskes det også oplyst, hvor meget kommunen anvender på udvendigt vedligehold af bygningen?

Foreningen Rytmetemplet er et frivilligt drevet spillested. Foreningen modtager et årligt kommunalt driftstilskud, som sammen med tilskud fra staten, fondsbevillinger og entré/barsalg anvendes til at understøtte og afvikle spillestedets kerneaktiviteter (koncerter, ungeevents).

Som det fremgår af vedlagte internt årsregnskaber 2019, internt årsregnskab 2020 og internt årsregnskab 2021, så har foreningen udgifter indenfor flg. områder:

  • Løn-/administrationsudgifter
  • lokaleomkostninger
  • vedligeholdelsesudgifter
  • aktivitetsudgifter

Nedenfor fremgår en sammentælling af, hvor meget Templet har anvendt på henholdsvis energi, vedligehold og aktiviteter i 2019, 2020 og 2021.

Tabel 1 - Udgifter til vedligeholdelse (beløb er i kr.)

2019

2020

2021

2022 (kvartal 1 og 2)

Indvendig vedligeholdelse
(afholdt af Templets kommunalt tilskud)

7.133

15.575*

66.664*

7.929**

Udvendig vedligeholdelse
(afholdt af kommunens driftsbudget/CAE)

53.000

181.000

57.000

Ikke opgjort

* I 2020 og 2021 er en del af det kommunale tilskud anvendt på en tiltrængt renovering af 1. salen, indkøb af monitors og opgradering af kassesystem/kreditkortterminaler. Det gamle kassesystem var svært at betjene for de frivillige hvilket resulterede i mange fejl. De gamle monitors var fra 1975 og var meget tunge at flytte rundt på for de frivillige.

** I sommerperioden 2022 er der anvendt ca. 100.000 kr. til renovering af trappeareal og kælder samt installering af nyt alarmsystem. Denne udgift fremgår først i 2. halvår 2022. Til formålet er der opnået fondsbevilling for 30.000 kr., ligesom Foreningen Øvelokaler i Kgs. Lyngby har bidraget til finansieringen. Foreningen er en folkeoplysende forening, der får stillet øvelokaler til rådighed i ejendommens kælderetage.

Tabel 2 - Udgifter til drift/energiudgifter og udgifter til aktiviteter (beløb er i kr.)

2019

2020

2021

2022 (kvartal 1 og 2)

Udgifter til drift/energi
(afholdt af kommunalt tilskud)

37.207

34.090

34.314

26.309

Udgifter til aktiviteter
(afholdt af kommunalt tilskud, statsligt tilskud, fondsbevillinger og entré- og barsalg)

1.085.921

551.034*

749.858*

562.669

*Store dele af 2020 og 2021 var omfattet af nedlukning eller restriktioner pga. covid-19.

Spørgsmål

Emne: Organisationsdiagrammet på Kultur- og Fritidsområdet

Hvordan ser organisationsdiagrammet for kultur- og fritidsområdet ud: ledere, chefer og øvrige medarbejdere på udvalgets forskellige områder? 

Følgende ønskes oplyst: Hvorledes er udgifterne fordelt mellem aktiviteter, lønninger herunder administration på de enkelte områder under kultur- og fritidsudvalget?

Størstedelen af kultur- og fritidsområdet indgår organisatorisk i Center for Kultur, IT, Politik og Organisation. Jf. nedenstående organisationsdiagram er der i direkte reference til centerchefen en leder af Musik- og billedskolen, en afdelingschef for afdelingen Fritid, Idræt, Frivillighed og Kultur samt en Kultur- og Bibliotekschef. Biblioteksdelen af området Kultur og Bibliotek foldes ud på særskilt organisationsdiagram nedenfor.

Alt=""

Afdelingen Fritid, Idræt, Frivillighed og Kultur består af knap seks årsværk fordelt på fire fuldtidsårsværk, en stilling der er delt med 25% i denne afdeling og 75% i Center for Arealer og Ejendomme med fokus på udvikling af fritids- og idrætsfaciliteter, en deltidsstilling (ca. ½ årsværk), samt en afdelingschef for afdelingen.

Afdelingens opgaver centrerer sig primært om tilskud og samarbejder med kultur- idræts- og fritidsforeninger samt med aftenskoler og oplysningsforbund, lokaleformidling og -fordeling, samt generel understøttelse af frivillighed og strategisk udvikling af kultur- og fritidsområdet. Kun én af disse medarbejdere er lønnet under Kultur- og Fritidsudvalgets ramme (en medarbejder ansat på idrætsområdet), øvrige er lønnet på Administration under Økonomiudvalget.

På Musik- og Billedskolen er der én leder samt én souschef. Lederen af Musik- og Billedskolen har alle de i alt ca. 25 årsværk (fordelt på ca. 40 medarbejdere) i direkte reference. Medarbejderne er for langt størstedelen ansat som musiklærere, hvorfor mange også er på deltid (da de fx underviser i samme instrument i flere kommuner).

På området Kultur og Bibliotek, under Kultur- og Bibliotekschefen, er der dels en administrativ afdeling, som fungerer på tværs af hele Kultur og Biblioteksområdet (dvs. funktionerne nævnt under administrationschefen i nedenstående diagram går på tværs af både bibliotekerne, Sophienholm og Stadsarkivet), selve biblioteksområdet og endelig de selvstændige enheder Sophienholm og Stadsarkivet. Lederen af Sophienholm samt lederen af Stadsarkivet er således i direkte reference til Kultur- og Bibliotekschefen, ligesom vicebibliotekschefen (der dog pt. Er konstitueret som bibliotekschef) og administrationschefen.

På biblioteksområdet er vicebibliotekschefen er normalvis personaleansvarlig for samtlige medarbejdere i både voksen- og børneafdelingen af biblioteket samt arrangementsmedarbejderne, men for at kunne fungere som konstitueret bibliotekschef, er der pt. foretaget en justering med en konstitueret leder af voksenafdelingen, imens vicebibliotekschefen fortsat varetager rollen som leder af børneafdelingen sideløbende med konstitueringen som bibliotekschef. På biblioteksområdet er der jf. organisationsdiagrammet samlet set ca. 49 ansatte, hvoraf langt størstedelen arbejder i biblioteket med biblioteksbetjening og arrangementer på området.

Sophienholm har én leder samt en medarbejder, der arbejder med let økonomi og sidder med billetsalg. Der er desuden to deltidsansatte, hvoraf den ene arbejder med arrangementer, og er ansat af både Sophienholm og bibliotekerne. Sophienholm betaler ca. 18% af denne medarbejders løn. Den anden deltidsansatte arbejder med kommunikation. (Herudover er der medarbejdere fra Center for Arealer og Ejendomme, der har daglige arbejdsopgaver på Sophienholm i form af vedligehold og drift af bygningen.)

På Stadsarkivet er der én leder (stadsarkivar) samt en medarbejder.

Området turisme som også hører under Kultur- og Fritidsudvalget er organisatorisk forankret i Center for Udvikling, Plan og Byggesag, og der er her én medarbejder, der løser opgaver indenfor turisme og erhverv. Medarbejderen indgår i afdelingen Plan og Erhverv. Medarbejderen er ikke lønnet under Kultur- og Fritidsudvalgets område men under Økonomiudvalgets område.

Endelig bemærkes det, at budgettet til drift af idrætsejendomme hører under Økonomiudvalget og derfor ikke fremgår her.

I tabellen nedenfor fremgår det økonomiske overblik med udgangspunkt i budget 2022, der er på i alt kr. 67.555.000. Budgettet er opdelt mellem aktiviteter og løn, men det bemærkes at langt størstedelen af lønudgifterne på særligt Musik- og Billedskolen, kr. 14.485.000, samt på Kultur og Bibliotek, kr. 25.164.000, går til personale med direkte borgerrettede, aktivitetsbaserede kerneopgaver (fx musikundervisning eller vagter på biblioteket).

Lønbudgettet på Folkeoplysningsområdet vedrører voksenundervisning. Under Institutioner og arrangementer fremgår det ligeledes, at nogle af områderne har indtægtsbudgetter, som udgør en væsentlig del af deres budgetramme.

Alt=""

NB: Da der er taget udgangspunkt i det vedtagne budget for 2022, som godkendt af KMB efteråret 2021 fremgår IF Limone samt Seniorugen ikke af oversigten. Budgettet til IF Limone udgør 505.000 kr. i 2022 og blev flyttet til KFU jf. KMB den 28. april 2022. Budgettet til Seniorugen udgør 134.000 kr. i 2022 og blev flyttet fra ældreområdet til KFU jf. bevillingsmæssige ændringer i første budgetopfølgning

Spørgsmål

Emne: Omdømmeanalyse fordeling på enheder

I foråret 2022 har Lyngby-Taarbæk Kommunefået gennemført en analyse af kommunes omdømme. I Omdømmeanalysen angiver 53 pct. af medarbejderne, at de enten af og til overvejer nyt job, jævnligt undersøger jobmuligheder eller er meget aktiv i jobsøgningen.

Hvordan fordeler dette sig på centre og på afdelinger/enheder i de enkelte centre?

Omdømmeanalysen kan nedbrydes på centerniveau samt på decentral/central (men ikke på afdelingsniveau). Nedenfor findes en tabel pr. center opdelt på decentrale og centrale medarbejdere.

Procenterne er opgivet i hele tal. Der er tomme felter der, hvor der ingen besvarelser er.

Center for Unge, Borgerservice og Arbejdsmarked

Decentralt

Centralt (50 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

46 %

Jeg overvejer af og til nyt job

30 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

14 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

6 %

Ved ikke

4 %

Center for Trafik, Miljø og Bæredygtighed

Decentralt

Centralt (33 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

52 %

Jeg overvejer af og til nyt job

24 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

12 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

Ved ikke

12 %

Center for Udvikling, Plan og Byggesag

Decentralt

Centralt (20 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

35 %

Jeg overvejer af og til nyt job

55 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

Ved ikke

10 %

Decentralt (247 besvarelser)

Centralt (21 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

43 %

33 %

Jeg overvejer af og til nyt job

40 %

38 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

17 %

19 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

2 %

5 %

Ved ikke

2 %

5 %

Center for Sundhed og Omsorg

Decentralt (287 besvarelser)

Centralt (45 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

43 %

49 %

Jeg overvejer af og til nyt job

29 %

27 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

17 %

22 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

4 %

2 %

Ved ikke

6 %

Center for Social Indsats

Decentralt (95 besvarelser)

Centralt (36 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

44 %

33 %

Jeg overvejer af og til nyt job

41 %

33 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

14 %

25 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

6 %

Ved ikke

1 %

3 %

Center for Kultur, IT, Politik og Organisation

Decentralt (41 besvarelser)

Centralt (35 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

56 %

43 %

Jeg overvejer af og til nyt job

17 %

34 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

24 %

20 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

2 %

3 %

Ved ikke

Center for Arealer og Ejendomme

Decentralt (59 besvarelser)

Centralt (36 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

63 %

47 %

Jeg overvejer af og til nyt job

25 %

28 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

7 %

11 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

11 %

Ved ikke

2%

3 %

Center for Jura, Salg og Indkøb

Decentralt

Centralt (19 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

71 %

Jeg overvejer af og til nyt job

19 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

5 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

Ved ikke

5 %

Center for Økonomi og Personale

Decentralt

Centralt (34 besvarelser)

Jeg overvejer ikke nyt job

41 %

Jeg overvejer af og til nyt job

32 %

Jeg undersøger jævnligt mine jobmuligheder

15 %

Jeg er meget aktiv i min jobsøgning

Ved ikke

12 %

Spørgsmål

Emne: Udlånes der medarbejdere fra biblioteksområdet

Udlånes der medarbejdere fra biblioteksområdet til andre kulturenheder i organisationen?

Der er en medarbejder fysisk placeret på Sophienholm, som er lønnet delvist af Sophienholms eget budget (ca. 18% af lønnen) og dels af det generelle budget på kultur- og biblioteksområdet. Medarbejderen varetager opgaver relateret til arrangementer på kulturområdet, herunder arrangementer på Sophienholm. Medarbejderen er således ikke udlånt fra biblioteksområdet.

På kulturområdet har der i mange år været et tæt samarbejde mellem særligt Sophienholm, Stadsarkivet og Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne. Disse tre områder arbejder tæt sammen om planlægning, afholdelse og opsamling/evaluering på mere end 200 årlige arrangementer (der samlet præsenteres som ”Lyngby Kultur”, se fx www.lyngbykultur.dk).

Ordningen med den ”delte” medarbejder har fungeret siden 2001, hvor en medarbejder, der allerede var ansat på biblioteket, søgte og fik en opslået stilling på 7 timer om ugen på Sophienholm (timerne var ledige efter en tidligere medarbejder var stoppet). Dermed opstod delingen mellem de to arbejdssteder. I 2015 blev der i samarbejde mellem de daværende ledere af Sophienholm, af arrangementsafdelingen samt kultur- og bibliotekschefen indgået en aftale om at forøge timerne på Sophienholm til 14 timer om ugen, og endelig pr. 1. december 2017 aftalte lederne at flytte medarbejderens fysiske placering til at være forankret på Sophienholm – dog fortsat sådan, at medarbejderens opgaver relaterer sig til arrangementer på det brede kulturområde.

Spørgsmål

Emne: Supplerende spørgsmål udbygning af eksisterende dagtilbud

Svar på supplerende spørgsmål i relation til Socialdemokratiets (A) spørgsmål af 22. maj 2022:

”Jeg vil gerne have tilsvarende oplysninger om mulighederne for at udbygge daginstitutionerne Humlehuset

og Mælkevejen.”

Børnehuset Humlehuset

Børnehuset Humlehuset er beliggende på Hummeltoften 33 i Virum og det vurderes umiddelbart svært at opføre yderligere bebyggelse. Humlehuset strækker sig over fem matrikler, matr.nr. 18nt, 18ny, 18om, 18nl, 18ol, alle Virum By, Sorgenfri. Alle matriklerne er ejet af Lyngby-Taarbæk Kommune og omfatter samlet set 8712 m2.

Området er beliggende i kommuneplanramme 3.2.63 Hummeltoften. Anvendelsen er boligområde; åben-lav boligbebyggelse. Den maksimale bebyggelsesprocent er 30, beregnet ud fra den enkelte ejendom. Der er ingen lokalplan for området.

Ejendommen består af to bygninger. Hovedhuset er opført i 1½ plan i 1884, og er udpeget med høj bevaringsværdi. Annekset, med et enkelt grupperum, er fra 1997 i et plan. Der er store udearealer og ejendommene grænser op til Åmosen, som er et fredet område.

Nord for hovedbygningen er der kortlagt et område med jordforurening. Matriklerne er delvist beliggende i landzone. Syd for bygningerne er matriklerne omfattet af skovbyggelinje og delvist af en kirkebyggelinje. Indenfor skovbyggelinjen (Naturbeskyttelsesloven § 17) må der ikke opføres yderligere byggeri udover 50 m2 bestående af garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende bygninger, se billedet for Hummeltoften 33.

Udvidelse af dagtilbud fordrer fysisk besigtigelse med henblik på en byggeteknisk gennemgang af ejendommen, økonomisk overslag, byggetilladelse, udbud mv.

Børnehuset Mælkevejen

Børnehuset Mælkevejen er beliggende på Byagervej 6 i Virum og er beliggende på matr.nr. 7di Virum By, Virum, som omfatter 4221 m2. Forvaltningen har ikke foretaget undersøgelser af muligheden for at udbygge institutionen yderligere. Ejendommen er beliggende i kommuneplanramme 4.1.34 - Børnehaven Byagervej 6.

Anvendelsen er fastlagt til offentlige formål. Bebyggelsesprocenten er maks. 45, beregnet ud fra området som helhed, og der må opføres bebyggelse i maks. to etager. Der er ingen lokalplan for området. Der er en vejbyggelinje iht. vejloven 15 m fra vejmidten langs Virum Stationsvej, se billedet for Virum Stationsvej 6.

Ejendommen er opført i 1949 og i 3 plan. Mælkevejen er en stor, integreret institution, der ligger tæt på Virum station. Vuggestuen holder til i stuen og børnehaven er på 1. sal. Ejendommens planløsning giver udfordringer med grupperum på 1. og 2. sal. På 2. sal ligger værkstedsrum og motorikrum. Mælkevejen ligger tæt ved grønne arealer i Virum Park.

Udvidelse af dagtilbud fordrer fysisk besigtigelse med henblik på en byggeteknisk gennemgang af ejendommen, økonomisk overslag, byggetilladelse, udbud mv.

I øvrigt kan det oplyses at Kommunalbestyrelsen besluttede 31. marts 2022, at forvaltningen skal arbejde videre med at undersøge muligheden for, at der kan etableres midlertidige pavilloner til dagtilbud på matriklen som er beliggende nord for Mælkevejen (Virum Stationsvej 5). Forvaltningen forventer at fremlægge sag med nærmere undersøgelse af de valgte lokaliteter i efteråret 2022.

Den røde markering viser matriklen, den røde skravering viser kirkebyggelinjen og den grønne skravering viser skovbyggelinjen. Skraveringerne tilsammen starter langs bagside-facaden, fra side til side, og fylder hele baghavens areal
Den røde markering viser matriklen, den røde skravering viser kirkebyggelinjen og den grønne skravering viser skovbyggelinjen. Skraveringerne tilsammen starter langs bagside-facaden, fra side til side, og fylder hele baghavens areal
Den røde markering viser matriklen og den orange markering viser vejbyggelinjen for daginstitutionen Mælkevejen
Den røde markering viser matriklen og den orange markering viser vejbyggelinjen for daginstitutionen Mælkevejen

Spørgsmål

Emne: Padeltennis på Firskovvej 4

I forbindelse med Byplanudvalgets sag den 15. juni 2022 om padeltennis på Firskovvej 4, har jeg bemærket, at der andetsteds på Firskovvej er indrettet fitness center. Hvad er forskellen på de 2 anvendelser i forhold til lokalplanens anvendelsesbestemmelser?

Kommuneplanens definitioner omkring forskellige anvendelsesmuligheder er ikke udtømmende. Hverken padle eller fitnesscenter er anvendelser, som indgår i definitionerne i Kommuneplan 2021. Der skal derfor ved hver ansøgning laves en konkret vurdering, hvor anvendelsens art, størrelse, besøgsantal, indretning, åbningstider, støj, krav til parkering mv. indgår.

Forvaltningen har i forbindelse med tilladelsen (dec. 2012) til fitnesscenter på Firskovvej 21 (23) vurderet, at det kunne rummes inden for lokalplanen, da der var tale om et fitnesscenter med meget små hold, hvor der oftest kun er 1-2 medlemmer samt én instruktør tilstede ad gangen. Lokalerne på Firskovvej 21 (23) var før anvendelsesændringen i brug som kontorlokaler. Efter forvaltningens vurdering ville en tilladelse til denne anvendelse derfor i dette konkrete tilfælde ikke føre til væsentlig mere trafik, behov for øget parkering eller øget støj. Ændringen krævede endvidere ikke væsentligt bygningsændringer, ud over øget krav til ventilation.

I kommunen etableres der padle ved Lyngby Idrætsby, som er udlagt til anvendelsen Fritidsformål. Samtidigt er der igangsat et planarbejde for at kunne etablere padle på Hollandsvej. Det er forvaltningens vurdering, at en padle ligger under anvendelsen Fritidsformål, da der er tale om lokaler/arealer, som er specielt indrettet til det bestemte idrætsformål.

Fitnesscentre kommer i mange forskellige former og størrelser, men en stor del af dem kan rummes inden for eksisterende bygningsvolumener til fx kontor eller lignende og adskiller sig derfor bygningsmæssigt fra et padleanlæg eller lignende, som skal bygges/ombygges til dette specifikke formål.

Spørgsmål

Emne: Ungdoms- og studieboliger status udlejning

Hvor stor en andel af nyere opførte ungdomsboliger og studieboliger er udlejet. Om muligt ønskes alderssammensætning også oplyst.

Forvaltningen har set på fire ejendomme, der er taget i brug inden for de seneste år:

  1. Lundtoftevej 162: 493 studie- og ungdomsboliger, heraf 465 udlejet, svarende til 94%.
  2. Nordvej 259: 312 studie- og ungdomsboliger, heraf 301 udlejet, svarende til 96%.
  3. Lyngby Hovedgade 63: 160 studie- og ungdomsboliger, heraf 148 udlejet, svarende til 93%.
  4. Skovbrynet 2: 639 studie- og ungdomsboliger samt 147 andre boliger. 656 boliger er udlejet/beboet, svarende til 83%. Der kan ikke trækkes tal alene for, hvor står en del af studie- og ungdomsboligerne, der er udlejet.

Tabellerne neden for viser endvidere alderssammensætningen for de enkelte adresser. Vær opmærksom på, at Skovbrynet 2 også indeholder andre boligtyper, blandt andet seniorboliger.

Se dette kort der viser, hvor i kommunen, adresserne befinder sig - PDF er ikke webtilgængelig.

Lundtoftevej 162 A-H

Udlejet eller ikke benyttet?

Antal enheder

Procent

Udlejet

465

94 %

Ikke benyttet

28

6 %

I alt

493

100 %

Aldersfordeling

Antal borgere

Procent

Under 18 år

0

0

18-29 år

491

94 %

30+ år

34

6 %

I alt

525

100 %

Nordvej 259 A-F

Udlejet eller ikke benyttet?

Antal enheder

Procent

Udlejet

301

96 %

Ikke benyttet

11

4 %

I alt

312

100 %

Aldersfordeling

Antal borgere

Procent

Under 18 år

0

0

18-29 år

299

95 %

30+ år

15

5 %

I alt

314

100 %

Lyngby Hovedgade 63

Udlejet eller ikke benyttet?

Antal enheder

Procent

Udlejet

148

93 %

Ikke benyttet

12

7 %

I alt

160

100 %

Aldersfordeling

Antal borgere

Procent

Under 18 år

1

0,5 %

18-29 år

174

92,5 %

30+ år

13

7 %

I alt

188

100 %

Skovbrynet 2-24

Udlejet eller ikke benyttet?

Antal enheder

Procent

Udlejet

656

83 %

Ikke benyttet

130

17 %

I alt

786

100 %

Aldersfordeling

Antal borgere

Procent

Under 18 år

32

4 %

18-29 år

543

72 %

30+ år

183

24 %

I alt

758

100 %

Spørgsmål

Emne: Påtænkt reorganisering af planlægningsopgaven i hjemmeplejen

Følgende ønskes belyst i det omgang det kan lade sig gøre:

  1. Det ønskes oplyst om hvilke skriftlige instruktioner , der ligger til grund for udførelsen af arbejdet som planlægger.
  2. Det ønske oplyst hvilken oplæring, der er sket i forbindelse med varetagelsen af jobfunktionen.
  3. Det ønskes oplyst, hvilke retningslinjer, overenskomster, lovregler, interne regler og politikker hver enkelt planlægger er gjort bekendt med.
  4. Stillingsopslaget for den planlægningskonsulent, der blev ansat sidste år, ønskes fremsendt.

Svar på spørgsmål 1

Der er en række skriftlige instrukser for planlæggernes arbejde, ligesom der i forbindelse med Hjemmeplejens Kvalitetshandleplan yderligere er udarbejdet en lokal manual for planlæggerne, som danner grundlag for arbejdet med ruteplanlægning.



Disse instrukser og manual er vedhæftet svaret. Vagtplanlægning foregår ud fra gældende overenskomster, arbejdstid aftaler og lovgivning. Liste over disse fremgår i svar på spørgsmål 3.

 

Svar på spørgsmål 2

Hovedansvaret for oplæring/kompetenceudvikling i funktionen som planlægger ligger hos den enkelte afdelingsleder som ansvarlig for såvel personaleledelse og faglig ledelse. Oplæring/kompetenceudvikling af planlæggerne sker på forskellig vis, herunder sidemandsoplæring af en anden planlægger, afdelingsleders faglige ledelse og sparring som for øvrige medarbejdergrupper, fælles planlæggermøder samt kurser. Efter Covid 19 pandemiens start er møderækken med de fælles planlæggermøder ikke blev genplanlagt systematisk, men der er afholdt møder, når relevante emner er dukket op.



I september 2020 blev afholdt et 2 dages kursus af KMD i forbindelse med indførelsen af nyt vagtplansystem, hvor alle planlæggere, der på daværende tidspunkt var ansat, deltog. Der blev arrangeret et kursus i overenskomst ved FOA den 17.-18. november 2021. Planlæggerne deltog 1-2 dage på dette kursus.



Planlæggere ansat efter kurserne er sidemandsoplært af systemadministratorer og planlæggerkollega. Der har været fokus på, at sidemandsoplæringen blev udført af samme planlægger for at sikre ensretning. I forløbet med sidemandsoplæring introduceres man til overenskomster, arbejdstidsaftaler og instrukser. Det skal dertil siges, at det er en løbende proces at få overenskomst, regler, instrukser mm til at ligge på rygraden, da det er yderst komplekst materiale.

 

Svar på spørgsmål 3

Instrukser for ruteplanlægning - PDF-filerne er ikke webtilgængelige jf. Lov om webtilgængelighed, og vil blive udskiftet så snart de er blevet opmærket - forventes opdateret senest fredag den 22. april 2022.

Materiale for vagtplanlægning

Svar på spørgsmål 4

Der har ikke været et stillingsopslag, da stillingen som planlægningskonsulent er en midlertidig stilling. Ansættelsen er tidsbegrænset til 12 måneder.

Det fremgår af kommunens retningslinjer for rekruttering, som er aftalt i Hovedudvalget, at opslag af stillinger kan undlades ved kortere vikariater, ferieafløsning eller anden kortvarig beskæftigelse i op til 12 måneder. Hvis en midlertidig stilling gøres varig, skal stillingen altid i offentligt opslag, og proceduren ved besættelse af almindelige faste stillinger følges.

Tilmelding til A