Ny International udskolingslinje på Lindegårdsskolen
Fra 2025 vil det i Lyngby-Taarbæk Kommune være muligt at tage de sidste 3 år af folkeskolen på en international linje.
Fra 2025 vil det i Lyngby-Taarbæk Kommune være muligt at tage de sidste 3 år af folkeskolen på en international linje.
Fra august 2025 oprettes en ny international udskolingslinje på 7-9. klassetrin i Lyngby-Taarbæk Kommune.
Den internationale udskolingslinje er en del af en ambition om at sikre et godt tilbud til elever med særlig interesse for en international profil, herunder danske og udenlandske expat-familier. Lyngby-Taarbæk Kommune ønsker med den nye udskolingslinje at understøtte kommunens profil som videns- og uddannelsesby og at øge søgningen til Lyngby-Taarbæk Kommunes folkeskoler.
Vi inviterer derfor alle elever i 6. klasse og deres forældre til informationsmøde om den nye internationale linje den 11. december kl. 17-18:30 på Lindegårdsskolen, personalerummet 1. sal.
På mødet vil der være mulighed for at høre mere om den internationale linje og Lindegårdsskolen, få mulighed for at stille spørgsmål, se skolen og møde ledelsen.
Læs pressemeddelelsen om nyheden her.
På mødet vil der være mulighed for at høre mere omkring den internationale linje, møde nogle af lærerne og få mulighed for at stille spørgsmål.
Informationsmødet finder sted den 11. december.
Arrangementet starter kl. 17 og slutter 18:30
Det finder sted på Lindegårdsskolen nærmere bestemt i personalerummet på 1. sal.
Programmet vil fremgå af siden her umiddelbart inden mødet.
Giv gerne besked om I deltager på uddannelsepaedagogik@ltk.dk
Børn fra 6. klasse er også meget velkomne til informationsaftenen!
Her følger Rasmus Langager Larsens egne ord om hvorfor det er så positivt med den nye internationale udskolingslinje på Lindegårdsskolen. Rasmus er viceskoleleder på skolen, og får det overordnede ansvar for den nye internationale linje.
Jeg er stor fortaler for, at folkeskoler får forskellige profiler, så vi kan skabe flere alsidige og anderledes skoler for kommunens elever. Derfor er jeg ekstra glad for, at vi på Lindegårdsskolen er de første, som får lov at være profilskole i Lyngby-Taarbæk kommune.
International linje er nemlig en oplagt mulighed for Lindegårdskolen til, at arbejde med vores globale udsyn, som vi vægter højt. Vi er i forvejen en skole med mange etniciteter, og arbejdet med at udvikle vores fællesskaber med stor diversitet er en hjørnesten for os. Jo mere diversitet jo sjovere er det….
Det internationale spor vil derfor ikke bare være undervisning på engelsk, men en oplagt mulighed for, at favne den globale virkelighed, som skolen, i centrum af vidensbyen, er placeret midt i. Vi er optaget af at tilbyde udefrakommende expat-familier en grundskoleuddannelse som de kan bruge videre i enten en dansk ungdomsuddannelse, eller tilbage i deres hjemland. Eller den danske familie, som ved, at deres mulighed for et arbejde i udlandet ligger for døren. Derfor vil vi gøre os umage i at lave virksomhedsbesøg i nærmiljøet med internationale profiler.
Derudover er der også de elever som er lige så trygge med det engelske sprog som det danske. Dem oplever vi flere og flere af, og på vores spor vil de kunne udfolde deres talent, og oven i købet blive forberedt på, at kunne tage et år i udlandet, eller søge en ungdomsuddannelse med internationalt spor.
Den internationale udskolingslinje bliver placeret på Lindegårdsskolen. Klassen vil blive oprettet, hvis der er minimum 15 ansøgere og der kan maksimale være 28 elever i den internationale klasse. Hvis der er flere ansøgninger end ledige pladser, vil pladserne fordeles efter følgende objektive kriterier for optagelse:
Hvis der er behov for yderligere afgrænsning, vil der blive trukket lod blandt ansøgerne.
Du kan skrive dit barn ind i den nye internationale udskolingslinje her.
Lindegårdsskolen er en lille skole i hjertet af Lyngby, hvor vi vægter fællesskabet og de tætte sociale relationer højt. Vi arbejder målrettet med faglighed og trivsel, som er fundamentet for et sundt og udviklende børneliv.
Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes potentialer og ressourcer, og vi er optaget af at tilbyde læringsmiljøer, som giver plads til det enkelte barn og som samtidig har øje for fællesskabets værdi. Eleverne skal opleve at være betydningsfulde for hinanden og tage medansvar for et godt sammenhold.
På Lindegårdsskolen tror vi på, at skolen skal møde børnene, hvor de er fagligt, personligt og socialt. Samtidig er de en del af et fællesskab, hvor alle har et ansvar og en forpligtelse ind i at underbygge en god hverdag, som bygger på nærvær, nysgerrighed, samarbejde og mangfoldighed- vores fire kerneværdier. Sammen skaber vi en skole, som er rar at komme i. Det skal ganske enkelt være sjovt og lærerigt at gå i skole.
Vi ser os selv som en integreret del af samfundet omkring os. Både når det kommer til den verden, der bringer eleverne til vores dør, og når det kommer til det erhvervs- og åndsliv, som vi bidrager til.
Nedenfor kan du læse om skolens konkrete indsatser.
Vi mener at læsning og gode læseoplevelser er vigtige. Derfor har vi på Lindegårdsskolen sagt nej tak til skærm i spisepauserne og læser i stedet højt for børnene til og med 5. klasse. Ved at læse højt for børnene i skolen, styrker vi samtidig de gode klassefællesskaber og sikrer, at alle børn får hørt nogle spændende historier og udvikler deres ordkendskab og sprog.
Samtidig har vi et stort fokus på elevernes også læsning. Det har vi, fordi læsning i sig selv kan give store oplevelser, men også fordi læsning er en vigtig forudsætning for at kunne begå sig i de andre fag og i vores samfund. Derfor har vi lærere, der er særligt uddannede som læsevejledere, og vi har målrettede indsatser for at opdage ordblindhed tidligt. Vi tilbyder stjernehold i indskolingen for de elever, som har brug for et læseløft.
Vi ved at gode læseresultater også hænger sammen med barnets ordforråd og generelle læsetræning. Derfor bidrager vores læsevejledere også med oplæg på forældremøder om børns læseudvikling og stiller sig generelt til rådighed med sparring og vejledning til forældre. Vi ser en stor værdi i det tætte samarbejde.
Skolen er så heldig at være placeret mellem Danmarks Tekniske Universitet og store virksomheder i et område med børn fra hele verden. Vi har som skole en opmærksomhed på vores flersprogede elever allerede i 0.klasse. Derfor laver eleverne i 0. klasse ”De 25 sproglege”, som er et undervisningsmateriale udviklet af Undervisningsministeriet, og børnene er meget begejstrede for den lille sprogkuffert, de hver især får med fra forløbet. Forløbet varetages af skolens uddannede ”dansk som andetsprog”- vejleder i tæt samarbejde med medarbejderne på 0. årgang.
På vores pædagogiske læringscenter har vi veluddannet fagpersonale, som læser højt for eleverne, inviterer på forfatterbesøg og laver spændende konkurrencer. Skolen har uddannet elever i udskolingen til læringsassistenter. De står til rådighed som bogopsættere og hjælper med at holde vores pædagogiske læringscenter præsentabelt og pænt.
På Lindegårdsskolen er vi det hele taget ret stolte af den læseindsats, som vi tilbyder.
På en skole er det naturligvis vigtigt at kunne engagere de allermest begavede børn. På det naturfaglige område, har vi i skoleåret 23/24 givet ekstra ressourcer til at opstarte et ”Lille Nørd”- forløb i indskolingen, hvor elever med særlige kompetencer og interesse indenfor naturfag, kan få udfordringer på et højere niveau. Vores dygtige natur- og teknologilærere har også valgt at indrette et inspirerende naturfagligt lokale, hvor børnene kan arbejde praktisk med faget. På den måde kan vi imødekomme de elever, som vi ser, der allerede udviser ekstraordinær interesse indenfor det naturfaglige område.
Vi tror på, at folkeskolen skal være for alle, og derfor værdsætter vi, at nogle elever har en større praktisk interesse og en større lyst til at bruge deres hænder. For de elever, som er mere praktisk orienterede, tilbyder vi derfor igen i år ekstra håndværk- og designhold. Det er et tiltag, vi søsatte sidste år, og grundet den store succes har vi valgt at udvide med et hold mere.
På Lindegårdsskolen vil vi gerne skabe deltagelsesmuligheder for alle elever, uanset om man elsker at læse eller arbejde med træ.
Vi arbejder aktivt med elevernes trivsel – individuelt og i klassens og skolens fællesskaber. Det gør vi både, fordi børnenes trivsel og glæde ved skolen i sig selv er et mål for os, men også fordi trivsel er en forudsætning for læring. Arbejdet med trivslen kan ses i skolens hverdag og traditioner.
Alle årgange skal hvert år gennemføre en klassetrivselsundersøgelse, hvor medarbejderne i samarbejde med trivselsvejledere sætter fokus på områder vedrørende trivslen og fællesskabet i klassen. Målet er, gennem viden og indsigt fra eleverne, at opbygge tolerante fællesskaber og forebygge mistrivsel.
På 0., 2. og 5. årgang gennemfører vi Mikro, Mini- og Mellemdiamant, som er et anerkendt 8 ugers forløb, som styrker børne- og klassefællesskaber og fremmer inklusionen. Eleverne skal, sammen med uddannede vejledere, lave forskellige praktiske øvelser, lege og fælles refleksioner, som gør eleverne klogere på sig selv og hinanden.
I det forgangne skoleår har en af vores pædagoger trænet alle interesserede elever i fodbold i pauserne, da det er vores erfaring, at konfliktniveauet i pauserne er mindre, når der er relevante aktiviteter at gå til. Vi har ligeledes etableret skak i udvalgte frikvarterer for mellemtrinnets elever, hvor det er lærere, som hjælper til. Vores positive erfaringer med frikvartersindsatser har samtidig medført, at vi i det kommende skoleår har nedsat et udvalg af medarbejdere, der skal udvikle konceptet ”Den gode pause”, da vi allerede nu ser de positive effekter af indsatserne.
For udskolingens vedkommende oplevede vi i løbet af det forgange skoleår, at eleverne kedede sig i pauserne og elevrådet opfordrede til alternative måder at være sammen på. Derfor har vi indført, at hele udskolingen kan bruge deres spisepause i vores fritids- og ungdomsklub, som har nogle andre rammer end et klasselokale, og hvor deres kendte pædagoger er tilstede. Det giver samtidig mulighed for, at eleverne kan ses og udvikle venskaber på tværs af klasser og årgange. Vi ser en værdi i at anerkende elevernes stemme og lade dem få medindflydelse på deres skoledag.
På Lindegårdsskolen arbejder vi med digital dannelse i samarbejde med det kommunale SSP og skolens egne vejledere, som står til rådighed med vejledning både til personale, elever og forældre. Vi tager afsæt i den nyeste viden på området og anvender Red Barnet og Børns vilkårs nyeste materiale. Vi tror på, at fysiske fællesskaber er vigtige for trivslen og derfor er Lindegårdsskolen også mobilfri for 0.-6. årgang. Elever fra 7.-9. klasse må have deres mobiler i pauserne. Der er mobilskabe i alle klasseværelser på mellemtrinnet og i udskolingen bliver de samlet ind. Vi anbefaler, at børn i indskolingen ikke tager mobiler med, da de heller ikke må anvendes i SFO. I klubben har vi ligeledes to mobilfrie dage, for at understøtte de nærværende fællesskaber.
Som nævnt tidligere afholder vi også skærmfrie spisepauser fra 0.-5. klasse, hvor der i stedet er fokus på højtlæsning og fortællinger.
Vi er kommunens næstmindste skole, og vi går op i, at alle elever og medarbejdere kender hinanden. Vi dyrker fællesskaber på tværs og på langs af klasser og årgange. Det gør vi blandt andet ved at have venskabsklasser, hvor 0. klasse er venskabsklasse med 5. klasse, 1. klasse er venskabsklasse med 6. klasse osv. De lærer af hinanden i forbindelse med fælles faglige- og trivselsfremmende forløb. Derudover mødes de flere gange om året – blandt andet til den Nationale trivselsdag. Når de nye 0. klasser starter i august, bliver de også modtaget af deres venskabsklasser, så de fra den første dag på skolen kan finde tryghed ved at have et personligt kendskab og forhold til elever fra en anden og større klasse som de fra start ved, hvem de er.
Vi elsker musik og hver mandag er der morgensang for eleverne i indskolingen på den store trappe i foyeren. Eleverne elsker det også, og derfor vil der snart være morgensang for de ældre elever også.
Ud over de opdelte morgensamlinger holder vi månedligt fællessamling i hallen, hvor både børn og voksne mødes og der er forskellige indslag og selvfølgelig musik.
Musik binder os sammen på tværs af alder, køn og kultur. Det bruger vi aktivt i vores hverdag.
Op mod sommerferien afholder vi hvert år vores fantastiske Mini-OL på skolen. Det er 8. årgang, der står for at planlægge indholdet og arrangere dagen, som er for alle skolens elever- dog på nær 9.årgang, der er på læseferie. I tråd med de andre tiltag vi har, bliver eleverne inddelt i hold, hvor de på tværs af 0. til 7. årgang deltager i de forskellige aktiviteter.
Som skole tror vi på, at når alle kender alle, bliver miljøet så trygt, at det skaber et gunstigt læringsmiljø for store og små.
Vores skole ligger midt i Lyngby centrum. Det giver os et fantastisk lokalområde, som vi med glæde gør brug af hele året. Skolen er ikke kun et produkt af det samfund den er omgivet af, men påvirker også lokalsamfundet. Både gennem de elever der dimitterer fra skolen og kommer ud i samfundet, men også gennem de ting de foretager sig, mens de er på skolen. Derfor lægger vi både vægt på at skabe gode verdens- og samfundsborgere, og på at skabe dem i samarbejde med lokale virksomheder og aktører.
Skolen har desuden en unik placering mellem store virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Det giver os mulighed for at samarbejde med fx Microsoft, LIFE, HC Ørsted Gymnasium og forskningsinstitutionen DTU, samt Sinatur Hotel Frederiksdal og Scandic.
Lindegårdsskolen har sammen med tre andre folkeskoler i kommunen, indgået en partnerskabsaftale med LIFE. Her får vi en unik mulighed for at tilgå spændende naturfaglige undervisningsforløb med fokus på den undersøgelsesbaseret undervisning.
Elever fra 8. og 9. klasse med særlig interesse indenfor teknologi og ingeniørfaget har mulighed for at deltage i Masterclass og tage Teknologi C valgfaget på HC Ørsted Gymnasium.
Samarbejdet med hotellerne vil i høj grad være en fortsættelse af det stærke samarbejde, der allerede har været i 10 år med Sinatur Hotel, hvor en klasse har fået et unikt indblik i turismeerhvervet og fået lov til at komme på virksomhedsbesøg flere gange om året igennem hele deres skoletid. De er såkaldte adoptionsklasser. I det kommende skoleår vil hele 1. årgang tilknyttes Sinatur Hotel Frederiksdal og 3.x vil være tilknyttet Scandic.
Vores placering er ideel, og vi tror på, at eleverne lærer mere, når de kan se, hvad de kan bruge undervisningen til. Vi har en bredt sammensat elevgruppe med mange nationaliteter repræsenteret. Det er med til at give vores elever indsigt i, hvor tæt vores globale verden er forbundet, og derfor trækker vi på lokale erfaringer og samarbejder i vores ønske om at give eleverne et globalt udsyn.
Vi har endvidere naturen lige rundt om hjørnet og vi benytter os ofte af Raadvad naturskole i forbindelse med undervisningen i natur/teknologi og naturfagene.
Vi har en meget velfungerende SFO og klub, og begge institutioner har et højt indmeldelsestal og en god udnyttelsesgrad. Medarbejderne værdsætter børnenes stemme, og planlægger ofte aktiviteter efter, hvad der rører sig blandt børnene. I klubben findes også en forslagskasse, hvis man har en god ide, som man gerne vil have bragt i spil. Børnedemokratiet er en vigtig medspiller i det pædagogiske arbejde.
Både SFO og klub har større ture i løbet af året. Heraf kan nævnes ”Vilde Vulkaner”, koloni, storbytur, skitur og lignende. Flere af disse ture er udsprunget af ideer fra medlemmerne gennem årene, og er nu blevet til faste traditioner. I skoleferierne er der også mange endagsture med udgangspunkt I børnenes ønsker.
Vi tror på, at det giver et tryggere ungdomsliv, hvis børnene allerede i en tidlig alder lærer at bevæge sig rundt i kommunen og møde andre børn til sjove og fællesskabende aktiviteter. Oplever man som ung en værdi i at deltage i kommunens forskellige tilbud, er det vores antagelse, at man også senere hen engagerer sig i det omkringliggende samfund. Både lokalt og globalt. Derfor prioriterer vi også at deltage vi i flere forskellige fælles arrangementer med de andre SFO’er og klubber i kommunen.
Vi er et forholdsvis nyt ledelsesteam på Lindegårdsskolen. Det bruger vi som en mulighed til at skabe en solid base for skolens samlede udvikling. Vi lægger vægt på at understøtte handlinger, som manifesterer skolens værdier. Vi brænder for at skabe en skole, som gennem tydelig kommunikation og relevant struktur skaber en fantastisk skole for både børn og voksne. Med dette dokument ønsker vi netop at tydeliggøre de indsatser som er i gang på Lindegårdsskolen.
Den samlede medarbejderstab er en bæredygtig blanding af både nye og erfarne kræfter, og en af ledelsens fornemmeste opgaver vil være at støtte op om og videreudvikle alle de initiativer, der bliver listet op i dette dokument.
Vi tror på, at en nærværende og synlig ledelse. Derfor har vi også lavet nogle strukturelle ændringer, som giver plads til netop dette. Blandt andet bliver Lindegårdsskolen fra skoleåret 24/25 en todelt skole med et børne-og ungemiljø, som går fra 0.-5. og 6.-9. Derved forlader vi organiseringen med en indskoling, mellemtrin og en udskoling og eleverne vil naturligt opleve færre skift af lærere.
Slutteligt vil ledelsen understrege, at vi er stolte af at stå i spidsen for denne skole. Lindegårdsskolen er et dejligt sted at være, og dens fællesskabende ånd er et helt unikt særkende, som skal understøttes - også af ledelsen.