Gå til hovedindhold

Cykelkampagne: "Er du helt sikker?"

Rådet for Sikker Trafiks aktuelle kampagne skal bidrage til at nedbringe antallet af cykelulykker og styrke den gode kultur på landets cykelstier.

I maj måned hænger "Læg din mobil" og de andre plakater fra "Er du helt sikker?" -serie rundt i Lyngby-Taarbæk Kommune som led i Rådet for Sikker Trafiks kampagne.

Indhold

    Vi mennesker er ofte hurtige til at dømme andre, når de bryder reglerne, men når vi selv gør det, har vi som regel en god grund. Måske handler vi i en travl situation, og vurderer at der ikke er nogen fare. Vi retfærdiggør det for os selv, men bliver irriterede, når andre gør det samme – især i trafikken, hvor vi føler os udsatte, når nogen handler uventet eller farligt.

    Dette dilemma er et centralt fokus for kampagnen "Er du helt sikker?" rettet mod cyklister i de største byer som København, Odense, Århus og Aalborg.

     

    Kampagnens tre primære budskaber

    Kampagnen ”Er du helt Sikker?" har til formål at fremme god adfærd blandt cyklister, specielt i myldretiden i de større cykelbyer. Og hermed reducere antallet af cykelulykker.

    Kampagnens elementer: Ud over de tre vejkantplakater vil cyklisterne i landets fem største byer møde kampagnen på bussider og i buslæskure og øvrige abribus-placeringer. Samtidig vil kampagnens videoer annonceres i hele landet via webtv, Youtube, øvrige sociale medier mv. I Lyngby-Taarbæk Kommune sætter vi plakater op rundt ved skoler og andre relevante lokationer,

    Cyklisterne skal møde kampagnen på cykelturen, og den skal motivere dem til at være den bedste udgave af sig selv – også når man buldrer af sted for at nå frem til tiden. Helt konkret ønsker vi at fremme en adfærd, hvor man holder fingrene og øjnene fra sin telefon, hvor man giver tegn, før man stopper, og før man svinger til højre, og hvor man overhaler med god afstand til andre cyklister.

    Klik på kampagnens tre budskaber herunder og se plakat for pågældende emne: 

     

    Ja. Reglerne gælder også, når du har travlt

    • Når vi følger de fælles spilleregler i trafikken, kan vi regne med hinandens næste træk, og det skaber forudsigelighed, sikkerhed og tryghed
    • Vi skal alle komme godt og sikkert frem på cyklen, også når vi er mange om pladsen
    • Pas godt på dig selv og hinanden ved at være til stede, være tydelig og give plads. Så bliver turen nemmere og bedre for alle

    Klik på illustrationen herover og se video.

    Om kampagnen - evalueringsresultater 

    Rådet for Sikker Trafik kørte kampagnen "Er du helt sikker?" i 2024 i uge 39-41 i København, Frederiksberg, Odense, Århus og Aalborg. I 2025 gentages kampagnen i maj måned.

    Kampagnen har skabt positiv opmærksomhed omkring cykelkultur og trafiksikkerhed og fået mange cyklister til at overveje eller at ændre deres adfærd i en positiv retning, når de cykler. 

    Analysebureauet Wilke A/S foretog i oktober 2024 en kvantitativ evaluering af kampagnen blandt et repræsentativt udsnit af de 20-40-årige cyklister umiddelbart efter den allerførste kampagneperiode. Her følger udvalgte resultater:

    Om kampagnen samlet: 
    77 % havde kendskab til kampagnen. 
    90 % kunne lide kampagnen. 
    54 % talte med andre om kampagnen – især blandt unge (20-29 år) og mænd. 

    Om vejkantplakaterne: 
    65 % af dem, der havde besøgt en af kampagnebyerne, bemærkede plakaterne. 
    96 % af dem, der havde set plakaterne, kunne lide dem. 
    85 % fandt budskaberne relevante. 
    74 % ændrede konkret adfærd i en mere sikker retning efter at have set plakaterne.