Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse

Lyngby-Taarbæk Kommune tager tilfredshedsundersøgelse alvorligt og arbejder videre med kvaliteten i hjemmeplejen

Fortsat fokus på kontinuitet, borgernes oplevede kvalitet og tættere dialog med borgere og pårørende.

05. sep. 2025

Indhold

    Ældreministeriet har i dag offentliggjort en landsdækkende tilfredshedsundersøgelse blandt borgere, der modtager hjemmehjælp. Undersøgelsen er gennemført af Danmarks Statistik i perioden november 2024 til februar 2025.

    ”Vi må konstatere, at vi ligger under gennemsnittet, og det er vi ikke tilfredse med. Det er vores ansvar, at borgerne oplever en hjemmepleje af høj kvalitet, og derfor tager vi resultatet alvorligt,” siger Karen-Marie Pagh Nielsen formand for Ældre- og Omsorgsudvalget i Lyngby Taarbæk.

    Lyngby-Taarbæk Kommune får en samlet score på 3,7, hvor landsgennemsnittet er 4,0. Vores nabokommuner scorer mellem 3,9 og 4,0. Undersøgelsen måler tilfredsheden på flere forskellige parametre. For eksempel viser undersøgelsen også, at mange borgere oplever tryghed ved medarbejderne, og at hjælpen i høj eller nogen grad kommer som aftalt.

    ”Der er flere elementer i undersøgelsen, som vi kan bygge videre på. Men vi er ærgerlige over, at den samlede score ikke er god nok. Vi var klar over, at der har været udfordringer, herunder med rekruttering af medarbejdere og højt sygefravær, men den udvikling er heldigvis allerede vendt. Sygefraværet er faldet markant, ligesom antallet af ledige stillinger. Vi skal stadig gøre det bedre og arbejder derfor også løbende med en lang række initiativer i 2025,” fortsætter udvalgsformanden.

    Kommunen har allerede iværksat en række tiltag, blandt andet:

    ·         Fortsat fokus i hjemmeplejen på kontinuitet, borgernes oplevede kvalitet og tættere dialog med borgere og pårørende.

    ·         Forbedring af forholdene for medarbejderen, herunder mere fleksible arbejdstider, bedre tilbud om efteruddannelse, belønning for at gå på fuld tid m.m. Resultatet er markant fald i sygefravær, færre ledige stillinger og flere på fuld tid.

    ·         ”Åben telefon” hver anden måned, hvor borgere og pårørende har mulighed for at henvende sig direkte til kommunen.

    ·         Fastholdelse af omsorgsbesøg, selvom det ikke er et krav. Der sker uden visitation, hvor der besøges ældre, som har behov. Der er gennemført mere end 800 af disse.

    • Dobbeltbemanding på besøg hos de ældre, når borgeren har behov for det.

    • En ny tilfredshedsundersøgelse blandt hjemmehjælpsmodtagere som led i en partnerskabsaftale med FOA. Resultaterne forventes klar i november 2025.

    ”Undersøgelsen giver os et signal om, hvor vi står, og vi har et ansvar for at forbedre os. Vi ser det som en anledning til at følge endnu tættere op og målrettet arbejde videre med kvaliteten i hjemmeplejen. Vi har igangsat initiativer, men ting tager tid og jeg håber og forventer, at vi ser forbedringerne slå igennem i den næste tilfredshedsundersøgelse,” afslutter udvalgsformanden.

    Kontakt

    Karen Marie Pagh Nielsen

    Telefon: 20 56 57 94

    E-mail: paghn@ltk.dk

    Dorthe la Cour

    E-mail: dorlc@ltk.dk