Gå til hovedindhold
Du er her:
Pressemeddelelse

Støtte på vej til idrætsforeningerne i Lyngby-Taarbæk

Hvad er foreningens vision og mål? Hvordan styrker vi klubbens rekruttering af trænere og frivillige? Hvad kan vi gøre for at tiltrække og fastholde flere piger i vores foreningsfællesskab?

   2021-09-20_09h28_19.png 

Det er nogle af de spørgsmål, som idrætsforeningerne i Lyngby-Taarbæk inviteres til at stille skarpt på i de kommende år. Som en del af partnerskabet mellem FIL, Lyngby-Taarbæk Kommune og DGI Storkøbenhavn er der afsat ressourcer til at støtte idrætsforeningernes udviklingsarbejde med bl.a. rekruttering af trænere og frivillige, udvikling af nye aktiviteter målrettet børn og unge, en målrettet pigeindsats, udvikling af aktiviteter i naturen, samt kurser i f.eks. markedsføring og brugen af sociale medier.
 

"Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at sikre børn og unges trivsel, og her spiller idrætsforeningerne en afgørende rolle. Med partnerskabet vil vi gerne støtte de mange frivillige idrætsforeninger, som hver eneste dag gør en fantastisk indsats for vores børn og unge. Jeg håber, at rigtig mange af de lokale idrætsforeninger vil være med i foreningsudviklingsforløbene, så vi sammen kan invitere endnu flere børn og unge med i fællesskabet", siger Mette Schmidt Olsen, der er formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune.
 

Lyngby-Taarbæk Kommune og DGI Storkøbenhavn søger 6-8 idrætsforeninger, som i 2021-2022 vil sætte fokus på børn og unges foreningsdeltagelse samt styrke foreningens maskinrum i bestyrelsesregi. Samtidig er der også fokus på at få andelen af piger, der dyrker foreningsidræt op, da den har været nedadgående i en årrække.

"Vi kan desværre se, at der i de seneste år har været et markant fald i antallet af pigemedlemmer i foreningslivet. Corona-nedlukningen i 2020 har tydeligvis ikke gjort det nemmere at holde på pigemedlemmerne, som er faldet fra i større antal end drenge. Det betyder, at den samlede kønsfordeling mellem pige- og drengemedlemmer er blevet meget skæv. Det ønsker vi fra FIL's side at gøre noget ved i de kommende år, og vi ser frem til, om der også er foreninger, der vil adressere pigeudfordringen i de kommende foreningsudviklingsforløb", siger Anni Frisk Carlsen fra FIL.


"Det her er en unik mulighed for de lokale idrætsforeninger. Vi søger ikke foreninger, som er verdensmestre i alt. Vi søger foreninger, som brænder for stærke fællesskaber for børn og unge, og som er motiverede for at udvikle og styrke deres egen organisation på et eller flere områder i de kommende år", siger Peder Nedergaard, der er formand i DGI Storkøbenhavn.

Fakta

Lyngby-Taarbæk Kommune, FIL og DGI Storkøbenhavn søger udviklingsparate idrætsforeninger, der ønsker at styrke deres arbejde med børn og unge og aktiviteter i natur og byrum. Alle idrætsforeninger er inviteret til at indsende en ansøgning, hvorefter 6-8 foreninger udvælges til at indgå i foreningsudviklingsforløb. Foreningerne vil derefter i løbet af efteråret blive inviteret til det første temamøde med fokus på bl.a. børn og unge samt pigers foreningsdeltagelse. I løbet af november og december vil foreningerne mødes med proceskonsulenter fra DGI Storkøbenhavn, hvor der gennemføres et 360 graders servicetjek på foreningens maskinrum: Hvad går godt? Hvor er der brug for hjælp? Hvad ønsker foreningen af gøre anderledes eller mere af? Herefter aftales hvilke indsatser, som den enkelte forening vil arbejde videre med. Det kunne f.eks. dreje sig om:

·         Flere børne- og ungemedlemmer

·         Flere pigemedlemmer

·         Flere frivillige

·         Stærkere organisering

·         Klare visioner og handlingsplaner

·         Nye aktiviteter i naturen

·         Bedre markedsføring og kommunikation på sociale medier

  Kontaktinformation

Formand for Kultur- og Fritidsudvalget Mette Schmidt Olsen: msol@ltk.dk

Fritids- og idrætskonsulent Tine Sørensen, Lyngby-Taarbæk Kommune: fritid@ltk.dk

Morten Lindkjær, DGI Storkøbenhavn, mfl@dgi.dk

Anni Frisk Carlsen, FIL, anni.frisk@gmail.com

 

 Social media icon Social media icon Social media icon