Kontakt
Henriette Leth Nielsen
E-mail: hleth@ltk.dk
Lyngby-Taarbæk Kommune rykker opad på pointtavlen og er nu den fjerdebedste i Storkøbenhavn og nummer 14 på landsplan i den årlige Skolernes Trafiktest. Rådet for Sikker Trafik står bag testen, hvor ialt 98 kommuner deltog.
Ud af 1000 mulige scorer Lyngby-Taarbæk Kommune 837 point i Skolernes Trafiktest målt på gennemførsel af relevant trafikundervisning, udarbejdelse af trafikpolitikker og gennem kommunal støtte og forankring af trafikundervisningen lokalt.
Forbedringen skyldes blandt andet, at alle folkeskoler har deltaget i undersøgelsen i år til sammenligning med tidligere år.
Blandt de tre store indsatser inden for trafikundervisning scorer mellemtrinnets cyklistprøve særligt højt: 92% af eleverne i 5.-6. klasse har gennemført prøven.
I indskolingen har 77% af eleverne gennemført gåprøven, mens 58% af udskolingseleverne har modtaget undervisning i risikofaktorer og konsekvenser af adfærd i trafikken.
"Vi er meget glade for den flotte placering og den fremgang, vi har opnået. Det har været vigtigt for alle – politikere, skoler og forældre – at sikre, at alle børn får en sikker vej til skole. Det viser, at vores skoler og forvaltning arbejder målrettet med trafiksikkerhed for børn og unge. Nu handler det om at få de sidste skoler med i arbejdet med trafikpolitik, så vi kan sikre, at alle elever får den nødvendige undervisning på alle klassetrin, særligt i udskolingen," siger formand Bodil Kornbek for Skoleudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune.
Kommunen har modtaget anbefalinger fra Rådet for Sikker Trafik om, hvor der bør sættes yderligere fokus. Det gælder især at motivere alle skoler til at undervise elever i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen i den obligatoriske trafikundervisning - samt at udarbejde trafikpolitikker, der sikrer en systematisk indsats på alle trin. Forvaltningen vil arbejde videre med anbefalingerne i 2026 i tæt samarbejde med skolerne.
Skolernes Trafiktest ser også på den kommunale forankring af trafikundervisningen, herunder graden af samarbejde og koordinering mellem forvaltninger, skoler og politi. Lyngby-Taarbæk Kommune er med i Trafiknetværk Nordsjælland, der er et trafiksikkerhedssamarbejde mellem 13 nordsjællandske kommuner bestående af repræsentanter fra netop skoler, kommuner og politi.
"Fra Nordsjællands politis side oplever vi et meget stærkt og velfungerende samarbejde i Nordsjælland mellem kommuner, skoler og politi. Det er netop det tætte samspil, der gør, at vi lykkes med færdselsundervisningen i praksis – og ikke kun på papiret.
Hvor man nationalt ser udfordringer med manglende færdselsundervisning, har kommunerne i Nordsjælland prioriteret området højt. Det betyder, at omkring 90 procent af skolerne gennemfører cyklistprøven, og at flere nordsjællandske kommuner – herunder Lyngby-Taarbæk – ligger helt i top på landsplan.
For os i politiet handler det ikke kun om prøver og placeringer, men om relationer og tidlig forebyggelse. Når børn møder politiet i en positiv og lærende sammenhæng, giver det tryghed, genkendelse og en langt bedre dialog senere – hvis der opstår behov for det.
Det er et samarbejde, vi er stolte af, og som vi gerne fremhæver som et godt eksempel på, hvordan fælles prioritering mellem kommune, skole og politi kan skabe konkrete resultater for børns trafiksikkerhed," udtaler politiassistent René Norvold fra Nordsjællands Politi.
Læs mere om Trafiknetværk Nordsjælland i den grønne faktaboks i artiklen på Lyngby-Taarbæk Kommunes hjemmeside.
Kommunernes skoletrafiktest er Rådet for Sikker Trafiks årlige måling af, hvordan det går med grundskolernes obligatoriske trafikundervisning. Formålet med testen er at styrke trafikundervisningen ved at have et vedvarende fokus på trafiksikker adfærd for børn og unge.
Skoletrafiktesten undersøger blandt andet, om alle folkeskoler gennemfører den obligatoriske trafikundervisning i henhold til Børne- og Undervisningsministeriets Fælles Mål for Færdselslære.
Konkret måler testen desuden, om fri- og privatskoler tilbyder undervisning, der lever op til folkeskolens niveau - og om skolerne har en trafikpolitik, der beskriver færdselsundervisningen på de forskellige klassetrin. Endelig viser den, om der er udpeget en færdselskontaktlærer og etableret skolepatrulje.
E-mail: hleth@ltk.dk