Udvikling af landbrugsmuseet på Kongevejen

Trekantsgrunden på Kongevejen 93
Trekantsgrunden mellem Kongevejen og omfartsvejen, © Forma-Studio

Lyngby-Taarbæk Kommune har solgt Kongevejen 93, også kendt som trekantsgrunden, til K.W. Bruun & Co A/S, som står bag Classic Car House. Salget er betinget af, at der kan vedtages en ny lokalplan for området. Planarbejdet er under opstart primo 2024.

Grunden på godt 10.000 m2 ligger nord for Classic Car House mellem Kongevejen og omfartsvejen.

Planen med grunden, der ligger i forlængelse af Classic Car House, er, at den fremover skal bruges til publikumsorienterede erhverv som udstilling, hotel, salg af særlige biler og service, samt lager, administration og parkering.

Du kan læse mere om salget af Trekantsgrunden i denne pressemeddelelse.

Classic Car House åbnede i sommeren 2023 i det gamle landbrugsmuseum på Kongevejen. I den gamle hovedbygning Virumgård er bl.a. café, museumsbutik, restaurant og møde- og selskabslokaler.

Classic Car House i det gamle landbrugsmuseum, © Forma-Studio
Classic Car House som i dag har til huse i det gamle landbrugsmuseum,
  • Præsentation af Classic Car House
  • Tidsplan for udviklingen af området

Siden opdateres primo 2024.

• Områdets historie

Virumgård er opstået efter Virums udskiftning i 1771 og ligger i den østlige ende af landsbyens landskabeligt set plane dyrkningsflade.

I området omkring Virumgård blev etableret landbrugsskole i 1867, landbrugsmuseum i 1889, højskole i 1890 og frilandsmuseum i 1901.

Fra 1890 til 2010 har staten forsket i planteavl på forskellige forsøgs­marker og laboratorier på Virumgårds jorder vest for Konge­vejen.

I 1916 blev der opført en ny bygning til landbrugs­museum efter tegninger af arkitekt Daniel Rasmussen. Landbrugsmuseet blev i 1969 flyttet til Gammel Estrup.

På tværs af Kongevejen har der således i den første halvdel af det tyvende århundrede været et tydeligt kulturmiljø, der vidner om landbrugets fortid på Frilandsmuseet og Landbrugsmuseet og landbrugets fremtid omkring Virumgård. De tilbageværende spor af dette kulturmiljø er Virumgårds bygninger, landbrugsmuseets bygning og hele Frilandsmuseet.

• Politiske beslutninger og protokoller

Læs kommunalbestyrelsens behandling af sagen her - under pkt. 16.