Borger: For dig der gerne vil hjælpe de fordrevne ukrainere

Lyngby-Taarbæk Kommune modtager mange henvendelser fra borgere og foreninger, der tilbyder hjælp. Her på siden kan du orientere dig om, hvordan du kan hjælpe.

Cловник / Ordbog

Frivillige initiativer

Tilbud og støtte til værtsfamilier for ukrainere

• Få økonomisk støtte som værtsfamilie

Som værtsfamilie, der indlogerer fordrevne ukrainere, kan du modtage et økonomisk bidrag for den hjælp, du yder til de ukrainere, der er flygtet fra krigen.

Det er et krav for kompensation, at de logerende har søgt om opholdstilladelse, eller har en tid til ansøgning i Udlændingestyrelsen. Mulighed for kompensation ophører, når den fordrevne ukrainer får tilkendt midlertidigt opholdstilladelse, da de, hvis de bliver boende hos dig, selv kan betale ved at søge en ydelse.

Lyngby-Taarbæk kommune udbetaler 100 kr. pr. voksen pr. dag og 50 kr. pr. barn pr. dag. Udbetalingen sker til din NemKonto. Der udbetales månedsvist bagud.

• Hvordan ansøger jeg om kompensation?

For at ansøge om kompensation, skal værten og alle de ukrainske logerende møde fysisk op i Borgerservice:

• i tidsrummet man-tors kl. 13.00-14.00, ring gerne i forvejen på tlf. 45 97 30 18, så vi er forberedte
    • Forud for mødet kan du med fordel udfylde en logiværtserklæring

Værten skal kunne identificere sig selv med billedlegitimation og underskrive en tro- og love erklæring.

Alle de logerende ukrainere, børn og voksne, skal medbringe pas.

Der tages kopi af de ukrainske pas og derefter noteres deres navn, fødselsdag, pasnummer og indlogeringsdato på en logiværtserklæring.

• Støtte og andre tilbud til ukrainere, der er privat indkvarterede

Som privat indkvarteret ukrainer har du adgang til den samme støtte og de samme tilbud, som ukrainere der bor på kommunens indkvarteringssteder.  Det betyder bl.a. adgang til sundhedstilbud, tilbud til børn og unge og en række andre tilbud.

Som værtsfamilie må du meget gerne videreformidle disse tilbud.

Du kan læse om tilbuddene på denne side, hvor informationen både fremgår på dansk og ukrainsk:

• Bliver mine ydelser fra det offentlige påvirket?

Når den ukrainske flygtning får tildelt opholdstilladelse og CPR-nummer og får adresse hos en borger, der modtager boligstøtte, pension eller familieydelser som enlig eller varmetillæg, vil Udbetaling Danmark automatisk få besked om, at der er registreret en eller flere nye personer på adressen.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt din boligstøtte, familieydelse, pension eller varmetillæg bliver påvirket, hvis du har flygtninge fra Ukraine boende, kan du kontakte Udbetaling Danmark”

Når den ukrainske flygtning får tildelt opholdstilladelse og CPR-nummer og får adresse hos en borger, der modtager forsørgelsesydelser fra kommunen, kan det have betydning for ydelsens størrelse.

Du bedes skrive os på ukraine@ltk.dk, jf. din oplysningspligt, hvis der er ændringer i husstanden eller hvis du har spørgsmål.

Donationer af forskellige art

Ukraine: Spørgsmål og rådgivning