Gå til hovedindhold
Du er her:

Spørgsmål

Emne: Tilskud til Dansegarderoben (TV serie)

Hvad var aftalen ift. kreditering af Lyngby-Taarbæk Kommune i forbindelse med tilskud til produktionen af tv-serien Dansegarderobe, og hvordan er kommunen reelt krediteret?

I aftalen med produktionsselskabet står der følgende ift. kreditering:

”Producenten drager omsorg for, at LTK krediteres i seriens eftertekster som følger: Produceret med støtte fra Lyngby-Taarbæk Kommune”

Dette er også sket ved, at produktionsselskabet krediterer på følgende måde:

Emne

Navn

Produceret af

Apple Tree Productions for TV 2 Danmark

Fiktionschef TV 2

Katrine Vogelsang

I samarbejde med

SVT
RÚV

Med støtte fra

DFI Public Service Puljen
Nordisk Film & TV Fond
Lyngby-Taarbæk kommune

International distribution

ITV Studios Global Distribution Ltd.

Collection agent

European Collection Agency

Spørgsmål

Emne: Intelligent belysning

Hvad er mulighederne for at anvende intelligent belysning ifm. anlæg af den nye multihal ved Engelsborgskolen? Hvad vurderes udgifterne til en sådan løsning at være?

Hvis spørgsmålet omhandler teknologi med Smart eller Intelligent opstregninger med LED belysning i idrætshaller, så er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at komme med et kvalificeret bud på en konkret løsning eller en forventet anlægsudgift.

Ifølge de oplysninger som forvaltningen har, så er anvendelsen med Smart eller Intelligent opstregning med LED belysning i en idrætshal meget begrænset, og der findes på nuværende tidspunkt ikke nogen standard løsning fra de normale belysningsleverandører i Danmark til idrætsfaciliteter. Der er foretaget nogle forsøg i Tyskland med Smart eller Intelligent opstregning, men forvaltningen har ingen oplysninger om forsøgenes udbredelse og succes.

Hvis spørgsmålet omhandler almindelig intelligent lysstyring af idrætshaller i forhold til lysstyrke og bevægelse, så findes der mange bud på løsninger og leverandører.

I forbindelse med Idræts- og bevægelsesstrategien blev der kigget på Smart eller Intelligent opstregning med LED belysning, som en teknisk mulighed for et kommende multihal projekt. Da der er meget begrænset erfaring med teknologien, så er det for tidligt at vurdere, om teknologien kunne være relevant for projektet ved Engelsborghallen/Engelsborgskolen.

Spørgsmål

Emne: Tilskud til Det Kongelige Teater

Hvor stort et tilskud yder Aarhus Kommune til Det Kongelige Teater i forbindelse med forestillingerne som spiller i henholdsvis Ulvedalene i Lyngby-Taarbæk samt ved Moesgaard Museum i Aarhus?

Aarhus Kommune yder tilskud på i alt ca. 2,3 mio. kr. pr. forestilling. Tilskuddet er fordelt på 1,2 mio. kr. i direkte tilskud, ca. 1 mio kr. i udgifter til projektledelse og frivillighåndtering, ca. 24.000 kr. til markedsføring samt ca. 50.000 kr. til undervisning for skolebørn ved Moesgaard Museum.

Til sammenligning yder Lyngby-Taarbæk Kommune tilskud på i alt ca. 1 mio. kr. pr. forestilling, fordelt på 850.000 kr. i direkte tilskud samt ca. ¼ årsværk til diverse administrativ koordinering (her omregnet til 150.000 kr.).

Spørgsmål

Emne: Skaterbanen lider

Jeg kan forstå ud fra artikel i DGO, at vores skaterbane lider lidt; rengøring, forkert samlet etc. Vil I give en status på det?

Forvaltningen har udarbejdet et svar på debatten og sendt til Det Grønne Område den 20. oktober. Svaret lyder:

Kære spørger

Tak for dit debatindlæg om kommunens nyanlagte skaterbane i Sorgenfri.

Med bl.a. skaterarealet i Virum er det kommunens ønske at udvikle uderum til street-aktiviteter til glæde for vores børn og unge. Målgruppen for skaterbanen er børn op til 12-års alderen på begynder- og middelniveau, hvilket elementerne er valgt efter. Der er både elementer til begynder niveau og den store U-rampe til at udfordre.

Skaterbanen er anlagt i et grønt område, hvorfor der i perioder vil være løvfald, mv. på arealet. Vi er glade for, at du gør os ekstra opmærksom på det her i efterårsperioden, og får derfor fejet en ekstra gang her i efterårsferien. I forbindelse med anlæg af skaterbanen blev der tyndet ud i beplantningen mellem træerne, så det nu fremstår åbent ud mod kunstgræsbanen. Derudover vil kommunen søge om tilladelse til belysning på skaterbanen, så man kan få glæde af banen på alle tider af året, og det fremstår som et trygt og rart sted.

Forvaltningen er bevidst om problematikken med U-rampen samt samlingen af halfpipe elementet, og derfor allerede i dialog med entreprenøren.

Der er taget initiativ til at sætte et basketnet op i den ene ende af banen og en kost i en kæde, så brugerne også selv kan feje ved og på elementerne.

Vi håber fortsat, at børn og unge i området vil få glæde af det nye skater- og basketareal i Sorgenfri.

Spørgsmål

Emne: Rytmetemplet - vedligehold

Hvor meget anvender foreningen Rytmetemplet på indvendig vedligehold af bygningen Templet? Hvis muligt ønskes det også oplyst, hvor meget kommunen anvender på udvendigt vedligehold af bygningen?

Foreningen Rytmetemplet er et frivilligt drevet spillested. Foreningen modtager et årligt kommunalt driftstilskud, som sammen med tilskud fra staten, fondsbevillinger og entré/barsalg anvendes til at understøtte og afvikle spillestedets kerneaktiviteter (koncerter, ungeevents).

Som det fremgår af vedlagte internt årsregnskaber 2019, internt årsregnskab 2020 og internt årsregnskab 2021, så har foreningen udgifter indenfor flg. områder:

  • Løn-/administrationsudgifter
  • lokaleomkostninger
  • vedligeholdelsesudgifter
  • aktivitetsudgifter

Nedenfor fremgår en sammentælling af, hvor meget Templet har anvendt på henholdsvis energi, vedligehold og aktiviteter i 2019, 2020 og 2021.

Tabel 1 - Udgifter til vedligeholdelse (beløb er i kr.)

2019

2020

2021

2022 (kvartal 1 og 2)

Indvendig vedligeholdelse
(afholdt af Templets kommunalt tilskud)

7.133

15.575*

66.664*

7.929**

Udvendig vedligeholdelse
(afholdt af kommunens driftsbudget/CAE)

53.000

181.000

57.000

Ikke opgjort

* I 2020 og 2021 er en del af det kommunale tilskud anvendt på en tiltrængt renovering af 1. salen, indkøb af monitors og opgradering af kassesystem/kreditkortterminaler. Det gamle kassesystem var svært at betjene for de frivillige hvilket resulterede i mange fejl. De gamle monitors var fra 1975 og var meget tunge at flytte rundt på for de frivillige.

** I sommerperioden 2022 er der anvendt ca. 100.000 kr. til renovering af trappeareal og kælder samt installering af nyt alarmsystem. Denne udgift fremgår først i 2. halvår 2022. Til formålet er der opnået fondsbevilling for 30.000 kr., ligesom Foreningen Øvelokaler i Kgs. Lyngby har bidraget til finansieringen. Foreningen er en folkeoplysende forening, der får stillet øvelokaler til rådighed i ejendommens kælderetage.

Tabel 2 - Udgifter til drift/energiudgifter og udgifter til aktiviteter (beløb er i kr.)

2019

2020

2021

2022 (kvartal 1 og 2)

Udgifter til drift/energi
(afholdt af kommunalt tilskud)

37.207

34.090

34.314

26.309

Udgifter til aktiviteter
(afholdt af kommunalt tilskud, statsligt tilskud, fondsbevillinger og entré- og barsalg)

1.085.921

551.034*

749.858*

562.669

*Store dele af 2020 og 2021 var omfattet af nedlukning eller restriktioner pga. covid-19.

Spørgsmål

Emne: Vandværket - leje-/ejerforhold

Hvordan er ejerforholdet/lejeforholdet vedr. bygningen Vandværket? Hvilke kommunale formål anvendes bygningen til? Kan den anvendes yderligere til andre kommunale formål?

Ejendommene beliggende Gammel Lundtoftevej 9A i Kgs. Lyngby (under ét benævnt “Lyngby Vandværk”) er ejet af Lyngby-Taarbæk Forsyning. Det er Lyngby-Taarbæk Forsynings hensigt fortsat at benytte ejendommene til aktiviteter inden for koncernens forsyningsopgaver.

Lyngby-Taarbæk Kommune - ved den daværende Børne- og Ungeforvaltning - indgik i 2012 vedlagte aftale med Lyngby-Taarbæk Forsyning om leje af lokaler i en af bygningerne (tidligere anvendt som forvalterbolig). Lyngby-Taarbæk Forsyning oplyser, at kommunen indtil videre kan forvente at kunne fortsætte med lejemålet og understreger i den forbindelse, at et af kommunen i 2020 fremsat ønske om istandsættelse af lejemålet - som oplyst af koncernen dengang - ikke er et anliggende for udlejer, men i givet fald for lejer, jf. lejekontrakten.

Bygningen anvendes i dag til samtaler og aktiviteter målrettet sårbare unge i regi af Center for Unge og Pædagogik samt Center for Unge, Borgerservice og Arbejdsmarked.

Det nuværende aktivitetsniveau fremgår af tabellen nedenfor. For i højere grad at støtte op om ungekulturen i Lyngby-Taarbæk, vil forvaltningen sammen med relevante unge-aktører afklare, om den ledige kapacitet i disse (eller evt. andre) lokaler i endnu højere grad kan anvendes til aktiviteter, som er målrettet, initieret og drevet af unge.

Brugere af Vandværket

Bruger

Hvor ofte bruges Vandværket

Sind Ungdom

1 gang om ugen

Kommunale- og frivillige mentorer

Ca. 3 timer primært om aftenen

CUP Psykologer

Ca. 8-12 samtaler ugentligt

Mentorforeningen

Ca. 14-15 samtaler ugentligt og 2 bestyrelsesmøder om måneden

Ungeenheden

Ca. 5 timer ugentligt

Adventure League Danmark

1 gang hver anden uge

Spørgsmål

Emne: Organisationsdiagrammet på Kultur- og Fritidsområdet

Hvordan ser organisationsdiagrammet for kultur- og fritidsområdet ud: ledere, chefer og øvrige medarbejdere på udvalgets forskellige områder? 

Følgende ønskes oplyst: Hvorledes er udgifterne fordelt mellem aktiviteter, lønninger herunder administration på de enkelte områder under kultur- og fritidsudvalget?

Størstedelen af kultur- og fritidsområdet indgår organisatorisk i Center for Kultur, IT, Politik og Organisation. Jf. nedenstående organisationsdiagram er der i direkte reference til centerchefen en leder af Musik- og billedskolen, en afdelingschef for afdelingen Fritid, Idræt, Frivillighed og Kultur samt en Kultur- og Bibliotekschef. Biblioteksdelen af området Kultur og Bibliotek foldes ud på særskilt organisationsdiagram nedenfor.

Alt=""

Afdelingen Fritid, Idræt, Frivillighed og Kultur består af knap seks årsværk fordelt på fire fuldtidsårsværk, en stilling der er delt med 25% i denne afdeling og 75% i Center for Arealer og Ejendomme med fokus på udvikling af fritids- og idrætsfaciliteter, en deltidsstilling (ca. ½ årsværk), samt en afdelingschef for afdelingen.

Afdelingens opgaver centrerer sig primært om tilskud og samarbejder med kultur- idræts- og fritidsforeninger samt med aftenskoler og oplysningsforbund, lokaleformidling og -fordeling, samt generel understøttelse af frivillighed og strategisk udvikling af kultur- og fritidsområdet. Kun én af disse medarbejdere er lønnet under Kultur- og Fritidsudvalgets ramme (en medarbejder ansat på idrætsområdet), øvrige er lønnet på Administration under Økonomiudvalget.

På Musik- og Billedskolen er der én leder samt én souschef. Lederen af Musik- og Billedskolen har alle de i alt ca. 25 årsværk (fordelt på ca. 40 medarbejdere) i direkte reference. Medarbejderne er for langt størstedelen ansat som musiklærere, hvorfor mange også er på deltid (da de fx underviser i samme instrument i flere kommuner).

På området Kultur og Bibliotek, under Kultur- og Bibliotekschefen, er der dels en administrativ afdeling, som fungerer på tværs af hele Kultur og Biblioteksområdet (dvs. funktionerne nævnt under administrationschefen i nedenstående diagram går på tværs af både bibliotekerne, Sophienholm og Stadsarkivet), selve biblioteksområdet og endelig de selvstændige enheder Sophienholm og Stadsarkivet. Lederen af Sophienholm samt lederen af Stadsarkivet er således i direkte reference til Kultur- og Bibliotekschefen, ligesom vicebibliotekschefen (der dog pt. Er konstitueret som bibliotekschef) og administrationschefen.

På biblioteksområdet er vicebibliotekschefen er normalvis personaleansvarlig for samtlige medarbejdere i både voksen- og børneafdelingen af biblioteket samt arrangementsmedarbejderne, men for at kunne fungere som konstitueret bibliotekschef, er der pt. foretaget en justering med en konstitueret leder af voksenafdelingen, imens vicebibliotekschefen fortsat varetager rollen som leder af børneafdelingen sideløbende med konstitueringen som bibliotekschef. På biblioteksområdet er der jf. organisationsdiagrammet samlet set ca. 49 ansatte, hvoraf langt størstedelen arbejder i biblioteket med biblioteksbetjening og arrangementer på området.

Sophienholm har én leder samt en medarbejder, der arbejder med let økonomi og sidder med billetsalg. Der er desuden to deltidsansatte, hvoraf den ene arbejder med arrangementer, og er ansat af både Sophienholm og bibliotekerne. Sophienholm betaler ca. 18% af denne medarbejders løn. Den anden deltidsansatte arbejder med kommunikation. (Herudover er der medarbejdere fra Center for Arealer og Ejendomme, der har daglige arbejdsopgaver på Sophienholm i form af vedligehold og drift af bygningen.)

På Stadsarkivet er der én leder (stadsarkivar) samt en medarbejder.

Området turisme som også hører under Kultur- og Fritidsudvalget er organisatorisk forankret i Center for Udvikling, Plan og Byggesag, og der er her én medarbejder, der løser opgaver indenfor turisme og erhverv. Medarbejderen indgår i afdelingen Plan og Erhverv. Medarbejderen er ikke lønnet under Kultur- og Fritidsudvalgets område men under Økonomiudvalgets område.

Endelig bemærkes det, at budgettet til drift af idrætsejendomme hører under Økonomiudvalget og derfor ikke fremgår her.

I tabellen nedenfor fremgår det økonomiske overblik med udgangspunkt i budget 2022, der er på i alt kr. 67.555.000. Budgettet er opdelt mellem aktiviteter og løn, men det bemærkes at langt størstedelen af lønudgifterne på særligt Musik- og Billedskolen, kr. 14.485.000, samt på Kultur og Bibliotek, kr. 25.164.000, går til personale med direkte borgerrettede, aktivitetsbaserede kerneopgaver (fx musikundervisning eller vagter på biblioteket).

Lønbudgettet på Folkeoplysningsområdet vedrører voksenundervisning. Under Institutioner og arrangementer fremgår det ligeledes, at nogle af områderne har indtægtsbudgetter, som udgør en væsentlig del af deres budgetramme.

Alt=""

NB: Da der er taget udgangspunkt i det vedtagne budget for 2022, som godkendt af KMB efteråret 2021 fremgår IF Limone samt Seniorugen ikke af oversigten. Budgettet til IF Limone udgør 505.000 kr. i 2022 og blev flyttet til KFU jf. KMB den 28. april 2022. Budgettet til Seniorugen udgør 134.000 kr. i 2022 og blev flyttet fra ældreområdet til KFU jf. bevillingsmæssige ændringer i første budgetopfølgning

Spørgsmål

Emne: Udlånes der medarbejdere fra biblioteksområdet

Udlånes der medarbejdere fra biblioteksområdet til andre kulturenheder i organisationen?

Der er en medarbejder fysisk placeret på Sophienholm, som er lønnet delvist af Sophienholms eget budget (ca. 18% af lønnen) og dels af det generelle budget på kultur- og biblioteksområdet. Medarbejderen varetager opgaver relateret til arrangementer på kulturområdet, herunder arrangementer på Sophienholm. Medarbejderen er således ikke udlånt fra biblioteksområdet.

På kulturområdet har der i mange år været et tæt samarbejde mellem særligt Sophienholm, Stadsarkivet og Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne. Disse tre områder arbejder tæt sammen om planlægning, afholdelse og opsamling/evaluering på mere end 200 årlige arrangementer (der samlet præsenteres som ”Lyngby Kultur”, se fx www.lyngbykultur.dk).

Ordningen med den ”delte” medarbejder har fungeret siden 2001, hvor en medarbejder, der allerede var ansat på biblioteket, søgte og fik en opslået stilling på 7 timer om ugen på Sophienholm (timerne var ledige efter en tidligere medarbejder var stoppet). Dermed opstod delingen mellem de to arbejdssteder. I 2015 blev der i samarbejde mellem de daværende ledere af Sophienholm, af arrangementsafdelingen samt kultur- og bibliotekschefen indgået en aftale om at forøge timerne på Sophienholm til 14 timer om ugen, og endelig pr. 1. december 2017 aftalte lederne at flytte medarbejderens fysiske placering til at være forankret på Sophienholm – dog fortsat sådan, at medarbejderens opgaver relaterer sig til arrangementer på det brede kulturområde.

Spørgsmål

Emne: Benyttelse af klubhuset på stadion efter istandsættelse

I den fremtidige løsning for stadion skal klubhuset i hjørnet istandsættes og bl.a. indeholde en café. Kommunen skal så leje det på en kortere kontrakt og stadig stille det til rådighed for boldklubben, men hvad med de andre folkeoplysende foreninger m.v. der i dag benytter huset, vil de også kunne benytte det i fremtiden?

Kommunen stiller på nuværende tidspunkt dele af klubhuset, herunder omklædning og kontorlokaler, til rådighed for den folkeoplysende forening Lyngby Boldklub af 1921 (amatørklubben). Derudover stilles lokaler vederlagsfrit til rådighed for den folkeoplysende forening FOF, som flere gange ugentligt anvender et kælderlokale med motionsmaskiner og måtter til et ”Fit for Fight” hold.

Lyngby Stadion & Venner har som del af købstilbuddet underskrevet lejekontrakt om kommunens leje af lokaler i det eksisterende klubhus og tilbud en leje for klubhuset. Den tilbudte leje er fastsat på baggrund af, at Lyngby Stadion & Venner foretager en gennemgribende renovering af klubhuset for cirka DKK 9.000.000. Der skal indgås et tillæg til lejekontrakten vedrørende renoveringen og fastsættelsen af lejen indtil, at renoveringen er gennemført. Lejekontrakten kan af kommunen bringes til ophør med 3 måneders varsel.

Af lejekontrakten fremgår det at:

  • Lejemålet skal anvendes til idræts- og foreningsaktiviteter, herunder til omklædningsrum, kontor, administration og cafe i tilknytning til idræts- og foreningsaktivitet, og må ikke uden Udlejers forudgående skriftlige godkendelse anvendes til andet formål.
  • Udlejer er bekendt med og acceptere, at Lejer er berettiget til helt eller delvist at stille Lejemålet til tredjemands rådighed og anvendelse, herunder til frivillige organisationer og institutioner, uden Udlejers godkendelse.

Kommunen forventer at stille lejemålet til rådighed for amatørdelen af Lyngby Boldklub. Kommunen forventer ikke at stille klubhuset til rådighed for andre folkeoplysende foreninger mv.

FOF er i december 2021 informeret om at deres fremtidige muligheder for at anvende klubhuset formentlig vil bero på en aftale med den nye ejer.

Spørgsmål

Emne: Etablering af skaterbanen, status

Hvad er status på arbejdet omkring etablering af skaterbanen på Grønningen? Herunder hvornår forventes arbejdes færdiggjort?

Halfpipen på skaterbanen er for nyligt opsat, da denne kunne opsættes inden arealet skulle asfalteres. Bygherre har desværre efter besigtigelse konstateret, at der er fejl og mangler på halfpipen, som medfører at den er afspærret indtil dette er udredt i samarbejde med leverandøren.

Det resterende materiale til arealet er ikke opsat endnu, da disse vil blive opsat efter arealet er asfalteret, for at få det bedste resultat.

Asfaltsæsonen starter først i og omkring april måned, da asfaltentreprenøren, skal have 10 grader for at udlægge asfalt til en standard, som de kan stå inde for.

Projektet forventes er være færdiggjort snarest muligt, når alle de ovennævnte betingelser og udredninger er på plads.

Tilmelding til Kultur- og Fritidsudvalget (KFU)