Gå til hovedindhold
Du er her:

Ejendomskontoret

Kommunale udlejningsejendomme

Ejendomskontoret sørger for opkrævning af husleje mv. og har ansvaret for at vedligeholde udlejningsejendommene.

Hvordan får jeg en bolig i kommunen og hvad kan Ejendomskontoret hjælpe med?

  • Opskrivning/anvisning af udlejningsbolig

    Borgerservice i Center for Arbejdsmarked varetager kommunens boligrådgivning.

    Åbningstider i Borgerservice

    Personlig henvendelse:

    Mandag-onsdag kl. 09.30-15.00
    Torsdag kl. 09.30-17.30
    Fredag kl. 09.00-13.30

    Telefonisk henvendelse:

    Mandag-onsdag kl. 09.00-15.30
    Torsdag kl. 09.00-18.00
    Fredag kl. 09.00-13.30

    Kontakt Borgerservice via e-mail

  • Boligrådgivning - Tildeling af boliger

    Kommunens mulighed for at formidle boliger er begrænset, og derfor sker opskrivning til bolig alene efter ganske særlige kriterier, som Det Sociale Udvalg har godkendt.

    Det er Borgerservice, der administrerer reglerne.

    Det er et krav i forhold til en eventuel henvendelse, at man er bosat i Lyngby-Taarbæk Kommune og har boet i kommunen i mindst 2 år, og at der er mindreårige børn på bopælen.

    Lyngby-Taarbæk Kommune kan ikke akut hjælpe borgere med en bolig, hvis man er flyttet til kommunen med et forudsigeligt boligproblem.

    Et boligproblem vil blandt andet kunne betegnes som forudsigeligt, når man:

    • tager ophold hos familie, bekendte m.fl.
    • indgår et periodebestemt/midlertidigt lejemål.
    • tilmelder sig en ulovlig adresse.
    • tilflytter en bolig, som man - allerede på indflytningstidspunktet - ved, er uegnet i forhold til størrelse, økonomi m.v.
    • bebor en tjenestebolig/embedsbolig.
  • Akut bolignød

    Er du husvild - altså står helt uden tag over hovedet, har mindreårige børn og ikke selv kan skaffe husly - har kommunen pligt til at anvise dig og eventuelt din familie husly, jf. servicelovens § 80.

    Husly skal forstås som en egnet midlertidig indkvartering. Du er selv ansvarlig for at finde en permanent bolig.

    Tildeling af ledige boliger foregår efter en individuel vurdering af ansøgerens personlige og økonomiske forhold, set ud fra de typer og størrelser af boliger, der bliver ledige.

  • Klagemulighed

    Afslag på en boligansøgning kan ikke påklages til anden myndighed, da det er en administrativ afgørelse.

  • Lejekontrakt og husorden

    Lejekontrakt underskrives på Ejendomskontoret på Lyngby Rådhus. Du aftaler med Ejendomskontoret, hvornår du kan underskrive lejekontrakten. Sammen med lejekontrakten får du udleveret en husorden, som du skal respektere og overholde.

  • Vaskeri og vaskebrik

    Er der vaskeri i ejendommen, får du udleveret vaskebrik til den enkelte ejendoms vaskeri. Ejendomskontoret på Lyngby Rådhus udleverer vaskebrik til dig, når du underskriver lejekontrakten.

  • Depositum og forudbetalt leje

    Du skal indbetale depositum og forudbetalt leje via girokort enten i bank eller på posthus. Betalingen skal være foretaget, inden du flytter ind i lejemålet. Der skal vises kvittering for indbetaling.

  • Afhentning af nøgle

    Du medbringer kopi af underskrevet lejekontrakt, når du skal have udleveret nøglen. Indflytningssyn aftales med Ejendomskontoret.

Lejeloven og Boligreguleringsloven