Styrelsesvedtægt
Styrelsesvedtægten for Lyngby-Taarbæk Kommune fastlægger rammerne for styrelsen af kommunen. Her kan du læse om, hvad der gør sig gældende for det politiske arbejde
Styrelsesvedtægten for Lyngby-Taarbæk Kommune fastlægger rammerne for styrelsen af kommunen. Her kan du læse om, hvad der gør sig gældende for det politiske arbejde
Lyngby-Taarbæk Kommunalbestyrelse består af 21 medlemmer.
De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af kommunalbestyrelsens møder fastsættes i kommunalbestyrelsens forretningsorden (i det følgende kaldet forretningsordenen), jf. styrelseslovens § 2.
De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med kommunalbestyrelsens møder fastsættes i forretningsordenen, jf. styrelseslovens §§ 8 og 30.
Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af kommunens samlede administration, der fremgår af styrelseslovens kapitel IV.
Borgmesteren sørger for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af ressortministeriet og kommunalbestyrelsen fastsatte regler. Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for kommunalbestyrelsen.
For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert medlem, der i sin stemmeafgivning stemmer imod flertallet, kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Hvis det pågældende medlem ved sagens fremsendelse ønsker at få en begrundelse for sit standpunkt sendt med, skal medlemmet meddele dette til borgmesteren, der fastsætter en frist for aflevering af begrundelsen.
Såfremt et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg, i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren, jf. styrelseslovens § 21, stk. 2, jf. § 31 a.
De stående udvalg drager omsorg for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til kommunalbestyrelsen gennem Økonomiudvalget, såfremt yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget, samt 8 af kommunalbestyrelsens øvrige medlemmer.
Økonomiudvalget fastsætter regler om
Udvalget fører tilsyn med
Byplanudvalget består af 7 medlemmer.
Teknikudvalget består af 7 medlemmer.
Skoleudvalget består af 7 medlemmer.
Dagtilbudsudvalget består af 7 medlemmer.
Kultur- og Fritidsudvalget består af 7 medlemmer.
Ældre- og Omsorgsudvalget består af 7 medlemmer.
Forebyggelses- og Socialudvalget består af 7 medlemmer.
Formændene for de stående udvalg oppebærer hver et vederlag, som udgør 10 % af borgmesterens vederlag.
Et medlem, der på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst 2 uger, modtager i funktionsperioden vederlag svarende til formandens vederlag forholdsmæssigt for den pågældende periode.
Stedfortræderen for et medlem indkaldes ved medlemmets forfald af de grunde, der er nævnt i styrelseslovens § 15, stk. 2, uanset om hindringen har en kortere varighed end en måned.
Der etableres en borgerrådgiverfunktion, som administreres direkte under Kommunalbestyrelsen.
Denne vedtægt træder i kraft den 1. december 2021, senest ændret den 29. august 2019.