Gå til hovedindhold

Aktuelle vejarbejder

Her kan du læse om kommunens igangværende vejarbejder og trafikomlægninger, og hvad det betyder for dig.

Indhold

    Vejarbejde på Hummeltoftevej 2020

    Vejarbejde på Hummeltoftevej 2020

    Kommunens aktuelle vejarbejder og trafikomlægninger

    Der vil løbende være vejarbejder i de kommende år i forbindelse med udrulning af fjernvarme. 

    Følg med på kommunens side om fjernvarmeudrulning i Lyngby-Taarbæk Kommune.

    Der vil løbende være vejarbejder i de kommende år i forbindelse med anlæg af letbanen. 

    Følg med på kommunens side om letbanen i Lyngby-Taarbæk Kommune.

    Information om etablering af ny cykelsti
    Kommunen igangsætter anlæggelsen af en ny cykelsti på den sydøstlige side af Toftebæksvej, fra Lyngby Hovedgade til parkeringskælderen ved Lyngby Storcenter. Arbejdet påbegyndes i uge 36 og forventes afsluttet den 5. december. Arbejdet vil blive udført på hverdage i tidsrummet kl. 7.00-18.00.


    Baggrund
    I forbindelse med budgetforhandlingerne for 2025 besluttede politikerne at afsætte midler til forbedring af cykelstier i kommunen. På denne baggrund blev det besluttet at etablere en cykelsti på den pågældende strækning i overensstemmelse med kommunens Cykelhandlingsplan.


    Hvad skal der laves?
    Fra Lyngby Hovedgade til Gasværksvej etableres nye fortove og cykelstier, og de to eksisterende parkeringspladser nedlægges. Der anlægges nye overkørsler til de berørte ejendomme på strækningen. Ved Gasværksvej oprettes en gennemgående cykelsti og fortov, hvor der samtidig etableres en brostensbelagt overkørsel for at sikre hastighedsdæmpning. På strækningen fra Gasværksvej til p-kældrene reduceres midterrabatten med henblik på at mindske antallet af brosten, og kantafgrænsningen mellem den nye cykelsti og trærækken ved fortovet vil blive begrænset, hvilket muliggør tilstrækkelig bredde til den nye cykelsti. Nedkørslen til vareindleveringen til storcenteret tilpasses og der etableres ny, overkørbar belægning. Afsætningsplads for handicapservice og taxa ved trappen nedlægges og der arbejdes på at etablere en ny afsætningsplads på parkeringsarealet ved Gasværksvej.


    Trafikale ændringer under anlæg
    Strækningen lukkes for trafik under vejarbejdet fra Lyngby Hovedgade mod p-kælderen, hvilket betyder, at vejen vil være ensrettet fra storcenterets p-kælder mod Lyngby Hovedgade. Vareindleveringen til storcentret forventes at være åben det meste af perioden, og der arbejdes på en løsning, så dette kan opretholdes i næsten hele perioden. Dette koordineres med Danske Shoppingcentre.


    På Gasværksvej vil vejbanen blive indsnævret, så der kun vil være ét snævert kørespor og begrænset kørebaneareal. Det betyder, at det vil være svært at få større lastbiler ned ad Gasværksvej. Varelevering som er nødvendig i perioden anbefales at blive leveret i varebiler.

    Figur 1 Kort viser arbejdsområde og omkørsel.

    Generelt
    Hvis der opstår behov for større omlægning af arbejdet eller hvis arbejdet skal udføres som natarbejde, vil der blive udsendt information herom på forhånd.

    I uge 47 vil T-krydset mellem Grønnevej og Virum Stationsvej afkortes, og der etableres gennemgående cykelsti og fortov hen over krydset. Det vil stadig være muligt at benytte krydset mens arbejdet pågår.

    Krydset som forbinder Virum Stationsvej og Grønnevej er ca. 28 meter fra hjørne til hjørne. Dette efterlader meget kørebane som muliggør at bilister kan tage svinget ind fra Grønnevej ind på Virum Stationsvej i høj fart.

    Projektet er derfor med til at sænke hastigheden i krydset og skabe forbedret trafiksikkerhed og fremkommelighed for både cyklister og fodgængere.

    Arbejdet forventes udført primo januar.

     Arbejdet med at renovere og forbedre fortovene på Edelslundsvej begynder den 21. november 2025 og forventes afsluttet midt i februar 2026. Arbejdet udføres på hverdage mellem kl. 07.00 og 18.00.

     

    Arbejdsomfang og gennemførelse

    Projektet starter på det sydlige fortov. Det betyder, at det nordlige fortov fortsat kan benyttes af fodgængere, herunder borgere med rollator eller kørestol. Når arbejdet på sydsiden er færdigt, påbegyndes renoveringen på nordsiden, hvilket forventes at ske i det nye år. I hele anlægsperioden vil biler og cykler fortsat kunne passere i begge retninger, og gående vil have adgang til ejendommene langs vejen. Beboere med egen indkørsel vil som hovedregel have adgang, men der kan forekomme midlertidige begrænsninger.

     

    Trafik, parkering og tilgængelighed

    I forbindelse med renoveringen vil der være standsnings- og parkeringsforbud på de dele af strækningen hvor der arbejdes, men parkering vil fortsat være mulig i de afmærkede båse mod Strandvejen samt på en del af p-pladserne i svinget mod Taarbæk Kirke. På 3-4 af pladserne vil der være materialeopbevaring. Kommunen etablerer cirka 50 ekstra p-pladser på Strandvejen, som kan nås via stien fra Edelslundsvej.

     

    Baggrund og formål med projektet

    Baggrunden for projektet udspringer af et lokalt ønske om en forbedring af fortovet på sydsiden, som udgør en vigtig adgangsvej fra Taarbæk til Dyrehaven og Taarbæk Kirke.

    Derudover renoveres fortovene af trafiksikkerhedsmæssige årsager. For eksempel har større køretøjer, herunder skraldebiler, tidligere været nødt til at køre med et hjul på fortovet, da vejarealet ikke har været tilstrækkeligt. For at imødekomme dette indsnævres det nordlige fortov for at opnå større kørebaneareal og sikre, at trafikken forbliver på vejen. Denne ændring er godkendt af de relevante myndigheder, og vurderingen er, at fodgængeres sikkerhed styrkes. Kørestolsbrugere eller brugere af rollatorer o.l. anbefales efter renoveringen at benytte det sydligste fortov, som vil være det bredeste.

     

    Praktisk information

    Arbejdet kan medføre støj og midlertidige gener for trafikken. Tidsplanen kan forlænges ved dårligt vejr. I juleperioden holder entreprenøren ferie, og afspærringer vil kun være opretholdt de steder, hvor arbejdet ikke er afsluttet, så der fortsat er adgang for både fodgængere og køretøjer.

     

    Vi holder løbende denne side opdateret ved ændringer i arbejdet.

     

    Lyngby-Taarbæk Kommune går nu i gang med stort klimatilpasningsprojekt i Bondebyen. Projektet har til formål at håndtere regnvand i området og skabe et grønt byrum, der både beskytter mod oversvømmelser og bidrager til områdets rekreative værdi.

    Projektet omfatter blandt andet:

    • Nye løsninger til håndtering af regnvand på vejene, så regnvand ledes til et nyt grønt byrum (et teknisk anlæg), hvor vandet renses, inden det udledes til Mølleåen.
    • Tilpasning af vejene i området, herunder Gl. Lundtoftevej, Peter Lunds Vej, Nørregade, Lyngbystræde og Asylgade, så vandet kan ledes sikkert ved kraftig regn.
    • Etablering af linjeafvanding og hævede kantsten på udvalgte strækninger på Gl. Lundtoftevej.
    • Ensretning af Peter Lunds Vej
    • Udskiftning af enkelte træer i området. Det sker i forholdet 1:1.
    • Udledning af renset vand til Mølleåen.

    Alle aktuelle vejarbejder, m.m.

    På kortet herunder kan du se de samlede vejarbejder og opstilling af materiel i kommunen. Det vil sige, at det både er kommunens samt andre firmaer og privates aktiviteter.

    Spørgsmål til de enkeltvise projekter kan rettes til entreprenøren eller til Center for Trafik, Miljø og Bæredygtighed på gravekontor@ltk.dk.

    Vejarbejde, der udføres af Lyngby-Taarbæk Kommune 2025

    Samlet vedligeholdelsesarbejde på veje, stier og fortove 2025
    Lokation Udført arbejde
    Strandvejen, ved Dyrehaven Nyt slidlag
    Strandvejen, langs Dyrehaven Nyt slidlag
    Bagsværdvej Nyt slidlag
    Engelsborgvej Nyt slidlag
    Eremitageparken, rundkørsel Gensætning af kantsten i selve rundkørslen.
    Grønnevej Hævning af kantsten langs cykelsti
    Jernbanevej Nyt slidlag
    Kærparken Nyt fortov på første strækning af Kærparken, samt 75 meter på Skovsvinget.
    Lyngby Hovedgade, rundkørsel Nyt slidlag
    Virumgade Fortsættelse af renovering af fortovet på de sidste 
    strækninger, i stil med sidste års arbejde.
    Edelslundsvej Renovering af fortovet på begge sider. Desuden 
    undersøges muligheder for at begrænse kørsel med 
    køretøjer på fortovet.
    Sti fra Carlshøjvej til Trongårdsskolen Nyt slidlag og fjernelse af kantsten mellem cykelsti og 
    fortov, så dette bliver en delt fællessti med opmærkning af 
    hver funktion.
    Toftebæksvej, hovedindfaldsveje til bymidte Cykelsti, samt asfaltering af cykelstier på hovedindfaldsvejen.
    Furesøvej Grus på fortov
    Virum Kirkesti og Kongevejen Asfaltering af sti, mellem de to veje.

     

    Som en del af sikre skoleveje og elementer fra cykelstrategien
    Lokation Udført arbejde
    Banestien i Taarbæk

    - Forbedret skiltning.
    - Opsætning af bomme i hver ende af strækningen.
    - Etablering af rumleriller med formål om at sænke hastigheden for cyklister.

    Vintappervej

    - Forlængelse af cykelbanen i den nordlige side af vejen med 250 meter
    - Cykelbanen fortsættes frem til Lyngby Hovedgade med 250 meter.
    - Etablering af af to sæt cirkelbump på vejen.
    - Anbefalede hastighed på Vintappervej sænkes til 30 km/t.

    Rævehøjvej/Hjortekærsvej - Etablering af pudebump, hvor Rævehøjvej og Hjortekærsvej mødes.
    - Hastighedsbegrænsning på 30 km/t.
    - Kantstenen på eksisterende helle hæves mhp. øget trafiksikkerhed for fodgængere og cyklister.
    Virum Stationsvej/Grønnevej - Krydset ved Virum Stationsvej/Grønnevej afkortes.
    - Etablering af gennemgående cykelsti samt fortov hen over krydset.
    - Hastighed i krydset sænkes.
    Stiforbindelse mellem Byagervej og Askevænget - Udvidelse af stien mellem Grønnevej og Vangeledet, så stien kan håndtere både cyklende og gående trafik.
    - Der etableres en hævet flade på Vangeledet.
    - Der foretages afmærkninger, og mindre ombygning af underføring, på stien mellem Vangeledet og Geels plads.