Handicaprådet
Handicaprådet samarbejder med Lyngby-Taarbæk Kommune om at informere og skabe forståelse hos befolkningen, politikere og myndighed.
Handicaprådet samarbejder med Lyngby-Taarbæk Kommune om at informere og skabe forståelse hos befolkningen, politikere og myndighed.
I henhold til lov om retssikkerhed og administration på det sociale område nedsatte Kommunalbestyrelsen pr. 1. april 2006 et Handicapråd.
Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer.
Handicaprådet samarbejder med kommunen om at informere og skabe forståelse hos befolkningen, politikere og myndighed inden for følgende områder:
Handicaprådets medlemmer er udpeget af Kommunalbestyrelsen i perioden 2018-2022.
Ion Meyer
Formand for Handicaprådet
Landsforeningen LEV
Tlf. 30 14 19 21
E-mail: ion.privat@gmail.com
Personlig Stedfortræder: Karen Hornshøj-Møller for Autisme Foreningen
E-mail: khornshojmoller@gmail.com
Arne Christensen
Dansk Blindesamfund
Tlf. 45 85 70 11 eller 39 45 25 69
E-mail: acvirum@gmail.com
Personlig Stedfortræder: Rikke Bøhling for SIND (Forening for psykisk syge)
E-mail: stenbuk66@msn.com
Morten Dresling
Støtteforeningen for Udviklingshæmmede
Tlf. 45 93 80 99
E-mail: dresling@webspeed.dk
Personlig Stedfortræder: Majbritt Pedersen for Støtteforening for udviklingshandicappede i Lyngby-Taarbæk Kommune
E-mail: dudbassen@hotmail.com
Hanne Agersnap
Repræsentant for Parkinsonforeningen
E-mail: Foreningshanne@gmail.com
Personlig Stedfortræder: Annette Pultz Nielsen for Autisme foreningen
E-mail: annettepultznielsen@gmail.com
Bodil Kornbek
Udpeget af Kommunalbestyrelsen
E-mail: boko@ltk.dk
Personlig Stedfortræder: Simon Pihl Sørensen
E-mail: sps@ltk.dk
Magnus Von Dreiager
Næstformand for Handicaprådet
Udpeget af Kommunalbestyrelsen
E-mail: magnd@ltk.dk
Personlig Stedfortræder: Mette Schmidt Olsen
E-mail: mso@ltk.dk
Anne Grethe Bülow
Udpeget af Kommunalbestyrelsen
E-mail: annby@ltk.dk
Personlig Stedfortræder: Karen Marie Pagh Nielsen
E-mail: paghn@ltk.dk
Christine Dal
Udpeget af Kommunalbestyrelsen
E-mail: chthr@ltk.dk
Personlig Stedfortræder: Gitte Kjær-Westermann
E-mail: gitkw@ltk.dk
§ 1. Handicaprådet har følgende opgaver:
§ 2. Handicaprådet består af det antal medlemmer, som Kommunalbestyrelsen nedsætter i henhold til kap.8, § 26 i Bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen har besluttet, at der udpeges tre medlemmer fra Danske handicaporganisationer og ét medlem fra Foreningen for udviklingshæmmede i Lyngby-Taarbæk.
Stk. 3. Der udpeges en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i Handicaprådets møder ved det ordinære medlems forfald. Det ordinære medlem aftaler selv med sin personlige stedfortræder, hvis pågældende skal deltage.
§ 3. Handicaprådet kan indkalde særligt sagkyndige til at belyse særlige problemstillinger, som rådet skal tage stilling til og rådgive i, forudsat det er honorarfrit.
§ 4. Handicaprådet virker i en 4-årig periode, svarende til de kommunale råds valgperiode, dog således at medlemmerne fungerer, indtil nye medlemmer udpeges.
§ 5. Hvis et medlem af Handicaprådet flytter fra kommunen inden udløbet af Handicaprådets funktionsperiode, indtræder stedfortræderen i Handicaprådet og der udpeges en ny stedfortræder.
§ 6. Handicaprådet afholder sit konstituerende møde snarest efter Kommunalbestyrelsens udpegning af rådets medlemmer, og senest inden udgangen af februar måned i det første valgår.
§ 7. På det konstituerende møde vælger Handicaprådet blandt sine medlemmer først en formand og dernæst en næstformand. Næstformanden fungerer i formandens sted ved dennes fravær.
Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt myndighedsrepræsentanterne i rådet, da vælges næstformanden blandt handicaporganisationernes repræsentanter, og vice versa.
Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til henholdsvis formands- og næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.
§ 8. Kommunalbestyrelsen drager omsorg for sekretariatsbetjeningen af Handicaprådet.
Kommunalbestyrelsen drager endvidere i fornødent omfang omsorg for at holde Handicaprådet orienteret om emner, der ligger inden for rådets formål, herunder om den almindelige handicapindsats i kommunen.
§ 9. Handicaprådet afholder mindst fire ordinære møder årligt. Den ordinære møderække fastlægges ved rådets første møde i et kalenderår.
Stk. 2. Handicaprådet afholder endvidere møde, når formanden, 2 medlemmer eller Kommunalbestyrelsen finder det fornødent.
§ 10. Formanden indkalder til møde ved fremsendelse af dagsorden. For at mødet kan være gyldigt indkaldt skal dagsordenen være ude mindst 8 arbejdsdage før mødet. Dagsordenen offentliggøres på Lyngby-Taarbæk Kommunes hjemmeside senest 8 arbejdsdage før mødets afholdelse. Offentliggørelse skal ske i et format, der kan læses op.
Stk. 2. Hvis det er påkrævet, kan indkaldelse til ekstraordinære møder ske med kortere varsel end 8 arbejdsdage.
Stk. 3. Handicaprådets medlemmer kan få optaget en sag på dagsordenen ved at sende forslaget til formanden senest 2 uger før mødets afholdelse.
§ 11. Handicaprådets møder ledes af formanden og i dennes fravær af næstformanden.
Stk. 2. Mødelederen formulerer de spørgsmål, som Handicaprådet skal stemme om.
§ 12. Handicaprådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af rådets medlemmer er til stede.
Stk. 2. Handicaprådets medlemmer kan kun deltage i rådets afstemninger, når de er til stede under disse.
Stk 3. Handicaprådets beslutninger træffes ved stemmeflertal, hvor intet andet særligt er bestemt. Ved stemmelighed er formandens eller i dennes forfald næstformandens stemme afgørende. Et mindretal kan kræve sin opfattelse tilført rådets vejledende udtalelser.
Stk. 4. Handicaprådets vejledende udtalelser sendes til relevante myndigheder, organisationer og personer.
§ 13. Medlemmerne af Handicaprådet er omfattet af forvaltningslovens regelsæt om inhabilitet.
§ 14. Sekretariatet udarbejder et beslutningsreferat i forlængelse af hvert møde i Handicaprådet. Referaterne skal være medlemmerne i hænde senest 14 arbejdsdage efter rådsmødet. Referatet offentliggøres på kommunens hjemmeside i et format, der kan læses op, senest samtidig med udsendelsen til rådets medlemmer.
§ 15. Denne forretningsorden er vedtaget af Handicaprådet den 30. marts 2010.
Stk.2 Ved påbegyndelsen af ny valgperiode tager det nye handicapråd ved konstitueringen stilling til eventuelle ændringer i forretningsordenen.
Stk. 3. Ændringer i og tillæg til forretningsordenen kan vedtages af Handicaprådet, når 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig ændringsforslaget.
Dagsordener kan læses på dagsordener.ltk.dk.
Du kan abonnere på dagsordener og referater og modtage en e-mail, når der er nyt samt eventuelle ændringer.
Dagsordener kan læses på dagsordener.ltk.dk.
Du kan abonnere på dagsordener og referater og modtage en e-mail, når der er nyt samt eventuelle ændringer.
På dagsordener.ltk.dk finder du dagsordener og referater for møder i kommunalbestyrelsen, Økonomiudvalget, vores stående udvalg samt flere øvrige udvalg og råd, herunder Handicaprådet. Det er muligt at bruge søgefeltet eller du kan bruge dropdown-listen og vælge det ønskede udvalg eller råd, tryk til sidst på søg-knappen.
Du kan få tilsendt referater fra før 2018 ved at kontakte os - se den røde kontaktboks på denne side. Husk at nævne, hvis du ønsker materialet i en tilgængelig udgave og bemærk, at du må påregne ca. 5 hverdage ekstra før du modtager materialet, da vi har aftale med en ekstern leverandør om opmærkning.
Du kan abonnere på dagsordener og referater fra vores udvalg og råd fra hjemmesiden dagsordener.ltk.dk og modtage en e-mail, når der er nyt samt eventuelle ændringer.
For at markere FN's internationale handicapdag den 3. december uddeler Handicaprådet en handicappris.
Man kan indstille en kandidat til at få overrakt handicapprisen, hvis kandidaten opfylder nedenstående kriterier:
Baggrunden for indstillingen kan være:
Det skal understreges, at initiativer og/eller indsats skal være nytænkende og alternative og ikke blot være knyttet til de lovmæssige krav som fx tilgængelighed.
Borgere med bopæl i Lyngby-Taarbæk Kommune på baggrund af opslag i Det Grønne Område og på kommunens hjemmeside kan indstille kandidater til handicapprisen.
Indstilling kan ske på et hvilket som helst tidspunkt af året. Indstillingen skal være skriftlig og begrundet.
Indstillingen sendes til socialindsats@ltk.dk.
Handicaprådet kan ligeledes selv indstille til årets handicappris.
På Handicaprådets møde i 3. kvartal tager Handicaprådets medlemmer stilling til, hvorvidt der kan anbefales en kandidat. I så fald anbefales en kandidat til prisen
Prisen kan uddeles hvert år i december måned. Tidspunkt for uddeling af årets handicappris samt markering af uddelingen sker via presseomtale, gaver m.v.
Målet for Lyngby-Taarbæk Kommunes handicappolitik er at være med til at sikre, at handicappede borgere (børn og voksne) kan indgå i samfundslivet på lige fod med kommunens øvrige borgere.
For at øge opmærksomheden omkring handicappede formulerer kommunen en handicappolitik, som gøres synlig i den lokale debat, og medtages i de forskellige forvaltningers politik.