Gå til hovedindhold
Du er her:

Vigtige nyheder fra Tandplejen

  • Tandplejen er ferielukket - læs hvad du skal gøre

    Den kommunale tandpleje holder ferielukket i ugerne 27, 28, 29, 30 og 31 (fra og med mandag den 4. juli til og med fredag den 5. august).

    Opstår der behov for nødbehandling når tandplejen er lukket henvises til:

    • En privat praktiserende tandlæge
    • Tandlægevagten, telefon 70 25 00 41 - link til deres hjemmeside
      Hvis du har fået akut tandpine eller mindre tandskade
    • Tandskadevagten kontaktes via akuttelefonen 1813
      Ved alvorlige og akut behandlingskrævende tandskade eller efterblødning efter tandudtræk og operation

    Regning for nødbehandling sendes elektronisk af den behandlende tandlæge til den kommunale tandpleje i Lyngby-Taarbæk på EAN-nummer: 5798008549748.

    Der ydes ikke refusion for tandlægebesøg i lande uden for EU.

    Socialtandplejepatienter kan få hjælp til akut og uopsættelig tandbehandling ved at kontakte HjemmeTandplejen på telefon 70 27 52 85. Læs mere her.

    Der er aftalt vagtordning for de borgere, der er tilmeldt omsorgstandplejen. Der henvises til de enkelte plejecentre.

    Læs mere om tandskader og nødbehandling. Har du bøjle på, kan du hente folderen om nødbehandling, hvis du har bøjle på

    Vi åbner igen mandag den 8. august kl. 8.00.

    Rigtig god sommer

  • Gratis tandpleje 18-21 år (gældende fra årgang 2004)

    Fritvalgsordningen udvides i forbindelse med en lovændring gældende pr. 1. juli 2022, så alle 18-21 årige kan få gratis tandpleje - gældende fra årgang 2004

    Fritvalgsordningen bliver implementeret frem mod 2025:

    • Fra 1. juli 2022 får 18-årige tilbudt gratis tandpleje
      De borgere, der fylder 18 år i 2022
       
    • I 2023 får 18-19-årige tilbudt gratis tandpleje
      De borgere, der fylder 18 og 19 år i 2023
       
    • I 2024 får 18-20-årige tilbudt gratis tandpleje
      De borgere, der fylder 18, 19 og 20 år i 2024
       
    • I 2025 får 18-21-årige tilbudt gratis tandpleje
      De borgere, der fylder 18, 19, 20 og 21 år i 2025

    Der er sendt informationsbrev ud til alle, der er født fra 1.1.2004 til og med 31. juli 2004. Brevet er sendt til digital postkasse.

    Som vi skriver i brevet skal du tage stilling til, om du fortsat ønsker tandpleje ved den kommunale tandpleje eller vælger at modtage dit tandplejetilbud hos en privat praktiserende tandlæge. Serviceniveauet vil være ens uanset hvilken tandplejeordning du vælger.

    Vælger du en privat praktiserende tandlæge kan en behandling først gå i gang, når den valgte tandlæge har underskrevet og returneret en skriftlig aftale med den kommunale tandpleje. En skriftlig aftale kan først udformes, når den endelige lovændring er på plads. Tandplejen er lukket i uge 27-31, så i denne periode må reglerne for nødbehandling anvendes. Reglerne kan læses her

    Ønsker du at fortsætte din behandling hos os skal du ikke gøre yderligere, du vil blive indkaldt automatisk.

  • Udfordringer med at logge ind og ændre tider

    Der kan i øjeblikket være udfordringer med at logge ind og ændre tider. Vi beklager den ulejlighed det måtte medføre.

    Udfordringen skulle meget gerne være løst i løbet af uge 27.

  • Udfordringer hvis du åbner din digitale post via Mit.dk

    Indkaldelse til kommunal tandpleje sker via Digital post. Åbner du din digital post via Mit.dk skal du være opmærksom på følgende:

    Øverst står "Aftale - opret aftale i kalender". Her står der et tidspunkt, men der er en tidsforskel på 2 timer i forhold til den tid, vi har sendt ud. Overfører du aftalen til din kalender, kommer den til at stå 2 timer før den tid du har ved os.

    Den rigtige tid står nede i "Besked fra tandplejen" og har følgende starttekst:

    Vi vil gerne se (navn på den vi indkalder)
    til (navn på det vi indkalder til)
    d. dato kl. det rigtige tidspunkt

    Tidsforskellen skyldes en fejl ved Digitaliseringsstyrelsen

  • Du kan se og ændre visse tider ved Tandplejen

    Linket ovenfor "Se og ændre visse tider ved Tandplejen" er et link til Borger.dk. Via linket kan du komme ind og se og ændre visse aftaler ved Tandplejen. Det vil fremgå af indkaldelsen, om du har mulighed for at ændre tiden.

    Har du mulighed for at at ændre en tid - men ikke kan finde en ny tid der passer dig - så ring til os på 45 97 30 30.

    Har du ikke mulighed for selv at ændre din tid - eller har du spørgsmål - så kontakt tandplejen eller bøjletandlægen. 

    Er der flere tider samme dag, fx til undersøgelse og bøjletandlæge, så ring til os. Så sikre vi, at alt bliver ændret.

    HUSK at opdatere dit mobilnummer på Borger.dk - så modtager du også SMS fra Tandplejen.

Værd at vide

  • Når du har en aftale på tandklinikken:
    • HUSK dit barns sundhedskort. Det skal scannes på vores ankomstterminal, så vi kan se I er fremmødt. Det er også muligt at tjekke ind med app´en "Sundhedskortet".
    • Meld afbud ved sygdom
    • Mød ikke frem, hvis I eller jeres barn er i isolation på grund af en positiv COVID-19 test, eller er under mistanke for smitte
    • Følg Sundhedsstyrelsens generelle råd for at mindske risikoen for smitte, når du er i tandklinikken: Hold afstand - vask hænder ofte - nys og host i ærmet - brug håndspritten, der er sat op på klinikken
  • E-mailkonsultation

    Tandplejen udfører E-mailkonsultation. 

    Send et tydeligt billede og en udførlig beskrivelse af årsagen til din henvendelse til tandplejens mail - se mailadresse i den røde kontaktboks.

    Husk at skrive navn og fødselsdato på det barn henvendelsen drejer sig om. Af hensyn til beskyttelse af data, må du ikke skrive hele CPR-nummeret i mailen.

    Vi kontakter dig enten pr. mail eller telefonisk

  • Smittet med COVID-19

    Er dit barn smittet med COVID-19 og har brug for akut tandbehandling, skal du kontakte os.

    Vi vil i første omgang forsøge at hjælpe medicinsk med fx smertestillende medicin eller antibiotika, indtil barnet er rask. Er der et uopsætteligt behov for tandbehandling, vil vi sørge for at I henvises til det rette behandlingssted.

Om kommunal tandpleje

  • Hvad består den kommunale tandpleje af?
    • Et sammenhængende tilbud om tandpleje til alle børn og unge fra 0-18, der har adresse i Lyngby-Taarbæk kommune
    • Et tilbud om tandreguleringsbehandling til de børn og unge, der jf. Sundhedsstyrelsens retningslinjer har behov for dette
    • Omsorgstandpleje til personer, der på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp til almindelige daglige funktioner eller pleje og omsorg
    • Specialtandpleje til børn, unge og voksne samt sindslidende, der ikke kan benytte børn- ungetandplejen eller voksentandplejen
    • Socialtandpleje til borgere, der har særlige sociale problemer som fx hjemløshed
  • Hvad er vores mål?

    Det er vores mål at lære og støtte dig og dit barn i at mestre en god tandbørstning og gode sunde vaner, så tænderne kan være sunde hele livet.

  • Hvad arbejder vi målrettet med?
    • At skabe tillid og trygge rammer for tandpleje
    • Tilbyde dig og dit barn netop den tandpleje, der er behov for
    • Skabe et godt samarbejde om tandpleje med dig, dit barn og evt. andre støttepersoner
    • At sikre en høj kvalitet i tandplejen
  • Hvad anbefaler vi?
    • I, som forældre, tager ansvar for tandbørstning indtil jeres barn er 10-12 år
    • I, som forældre, ledsager jeres barn til tandpleje og medvirker til at gøre besøget i tandplejen til en positiv oplevelse for jeres barn
    • I overholder aftaler med tandplejen og melder afbud, hvis I er forhindret i at møde frem til en aftale