Gå til hovedindhold
MENU
MENU
Du er her:

Den Kommunale Tandpleje er ferielukket i uge 27, 28, 29, 30 og 31 (fra og med mandag den 5. juli til og med fredag den 6. august).

Opstår der behov for nødbehandling når Tandplejen er lukket, henvises til:

  • En privatpraktiserende tandlæge
  • Tandlægevagten, tlf. 70 25 00 41 - Link til tandlægevagtens hjemmeside
    Hvis der er tale om mindre tandskade eller akut tandpine
  • Tandskadevagten via Akuttelefonen 1813
    Ved alvorlig og akut behandlingskrævende tandskade eller efterblødning efter tandudtrækning eller tandoperation

Regning for nødbehandling sendes elektronisk af den behandlende tandlæge til Den Kommunale Tandpleje i Lyngby-Taarbæk. EAN-nummer: 5798008549748.

Der ydes ikke refusion for tandlægebesøg i lande uden for EU.

Der er aftalt vagtordning for de borgere, der er tilmeldt omsorgstandplejen. Der henvises til de enkelte plejecentre, de kender til vagtordningen.

Du kan nu se og ændre visse aftaler ved Tandplejen

Ovenfor er et link til Borger.dk. Her kan du komme ind og se og ændre visse aftaler ved Tandplejen. Det vil fremgå af indkaldelsen, om du har mulighed for at ændre tiden og linket vil også være med i indkaldelsen. Kan du ikke finde en tid der passer dig, så ring til os. 

Det er som skrevet kun visse aftaler, der kan ændres. Kontakt Tandplejen eller Tandreguleringen, hvis det drejer sig om tider, du ikke kan ændre eller har spørgsmål til. Se vores telefonnummer og telefontider i kontaktboksen.

Hvis der er flere tider samme dag, fx til undersøgelse og tandregulering, så ring til os og få ændret tiderne. Så er vi sikre på at alle tider bliver ændret.

HUSK at opdatere dit mobilnummer på Borger.dk, så du kan modtage SMS fra Tandplejen.

Spørgsmål og svar om hvad vi må!

  • Når du har en aftale på tandklinikken:
    • HUSK dit barns sundhedskort. Det skal scannes på vores ankomstterminal, så vi kan se I er kommet
    • Der skal være færre i venteværelset ad gangen. Kom så præcist som muligt til din tid - hverken for sent eller for tidligt
    • Mød kun op med én forældre/voksen pr. barn og tag ikke søskende med
    • På tandreguleringsklinikken kan forældre/voksne ikke komme med
    • Følg Sundhedsstyrelsens generelle råd for at mindske risikoen for smitte, når du er i tandklinikken: Hold afstand - vask hænder ofte - nys og host i ærmet - brug håndspritten, der er sat op på klinikken
  • Mød ikke frem - hvis:

    I eller jeres barn er i karantæne eller barnet er hjemsendt fra skole pga. COVID-19 smitte

    Møde ikke op, hvis du/I inden for de sidste to døgn har haft symptomer på COVID-19, herunder også Delta-varianten::

    • Hoste
    • Hovedpine
    • Forkølelse
    • Utilpashed og har kastet op
    • Øvrige symptomer på COVID-19 eller anden sygdom
    • Mød ikke op, hvis du/I ikke føler jer friske
  • E-mailkonsultation

    Tandplejen udfører E-mailkonsultation. 

    Send et tydeligt billede og en udførlig beskrivelse af årsagen til din henvendelse til tandplejens mail - se mailadresse i den røde kontaktboks.

    Husk at skrive navn og fødselsdato på det barn henvendelsen drejer sig om.

    Vi kontakter dig enten pr. mail eller telefonisk

  • Teletandpleje

    Vi har udviklet en service vi kalder Teletandpleje. I stedet for at skulle møde op til den første tandlægefaglige sundhedsvurdering når dit barn er 1½ år, så kontakter vi dig og tager en sundhedsfremmende samtale med dig om dit barns tænder, over telefonen

  • Smittet med COVID-19 eller karantæneramt

    Er dit barn smittet eller i karantæne og har brug for akut tandbehandling, skal du kontakte os.

    Vi vil i første omgang forsøge at hjælpe medicinsk med fx smertestillende medicin eller antibiotika, indtil barnet er rask eller ude af karantæne. Er der et uopsætteligt behov for tandbehandling, vil vi sørge for at I henvises til det rette behandlingssted.

Spørgsmål og svar om kommunal tandpleje

  • Hvad består den kommunale tandpleje af?
    • Et sammenhængende tilbud om tandpleje til alle børn og unge fra 0-18, der har adresse i Lyngby-Taarbæk kommune
    • Et tilbud om tandreguleringsbehandling til de børn og unge, der jf. Sundhedsstyrelsens retningslinjer har behov for dette
    • Omsorgstandpleje til personer, der på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp til almindelige daglige funktioner eller pleje og omsorg
    • Specialtandpleje til børn, unge og voksne samt sindslidende, der ikke kan benytte børn- ungetandplejen eller voksentandplejen
    • Socialtandpleje til borgere, der har særlige sociale problemer som fx hjemløshed
  • Hvad er vores mål?

    Det er vores mål at lære og støtte dig og dit barn i at mestre en god tandbørstning og gode sunde vaner, så tænderne kan være sunde hele livet.

  • Hvad arbejder vi målrettet med?
    • At skabe tillid og trygge rammer for tandpleje
    • Tilbyde dig og dit barn netop den tandpleje, der er behov for
    • Skabe et godt samarbejde om tandpleje med dig, dit barn og evt. andre støttepersoner
    • At sikre en høj kvalitet i tandplejen
  • Hvad anbefaler vi?
    • I, som forældre, tager ansvar for tandbørstning indtil jeres barn er 10-12 år
    • I, som forældre, ledsager jeres barn til tandpleje og medvirker til at gøre besøget i tandplejen til en positiv oplevelse for jeres barn
    • I overholder aftaler med tandplejen og melder afbud, hvis I er forhindret i at møde frem til en aftal