Gå til hovedindhold
Du er her:
Nyhed

Databrud i Center for Sundhed og Omsorg

Der har været et databrud i kommunen, som omfatter 1.022 borgere. De berørte borgere er informeret.

Databruddet består i, at en tidligere ansat har haft en uberettiget adgang til kommunens omsorgssystem på ældreområdet. Adgangen er ulovligt blevet brugt til at kigge i borgernes personlige oplysninger såsom navn, adresse, personnummer og helbredsoplysninger. Dette vedrører ikke adgang til og oplysninger om adgang til private hjem, bankoplysninger og lign. 

Adgangen til de personlige oplysninger blev straks lukket, da databruddet blev opdaget, og den ulovlige tilgang til data er anmeldt til politiet.

De berørte borgere er modtagere af hjemmepleje. Borgerne er informeret per brev og er samtidig opfordret til at være opmærksomme i den kommende tid og eventuelt træffe en række forholdsregler. Borgerne er også opfordret til at bede ansatte fra hjemmeplejen om at vise legitimationskort, før de får adgang til hjemmet.

Der er tillige åbnet mulighed for at kontakte kommunen med spørgsmål.

Kommunens databeskyttelsesrådgiver (DPO) er orienteret, og sagen er blevet indberettet til Datatilsynet.

Databruddet

En tidligere ansat i hjemmeplejen har haft en uberettiget adgang til kommunens omsorgssystem, hvor der findes personlige oplysninger om borgere, som modtager hjemmepleje. Den pågældende person har ulovligt benyttet denne mulighed til at kigge i 1.022 borgeres journaler.

Kommunen opdagede bruddet i forbindelse med, at der hos nogle få borgere er stjålet medicin. Kommunen undersøgte i den forbindelse, om der var personer, der ulovligt havde set i disse borgeres journaler. Kommunen konstaterede, at det havde den tidligere ansatte.

Derfor undersøgte kommunen hvilke andre borgeres journaler, som den pågældende person også havde set i. Kommunen lukkede straks for denne uautoriserede adgang til personlige oplysninger.

Medicintyverierne og den tidligere ansattes ulovlige tilgang til personlige oplysninger er anmeldt til politiet. Kommunen har været i dialog med de borgere, som har fået stjålet medicin.

Kommunen beklager dybt, at den tidligere ansatte har haft adgang til oplysningerne.

Har du spørgsmål?

Ring til kommunen hverdage kl. 9-12 på tlf. 45 97 62 10.

Du kan også bede os om at ringe til dig ved at sende dit navn og

telefonnummer til hjemmeplejendatabrud@ltk.dk (husk ikke at sende personlige oplysninger med).

Ring til Digitaliseringsstyrelsen vedr. identitetstyveri døgnet rundt på tlf. 33 98 00 98.